Doced
Hej!

Vi vill ha en ganska fritt växande häck innanför vårt låga staket.
Har fått prisuppgift på Blå bondsyrén E-plantor 50-60 cm, ca 3 år gamla, 59:-. (150:- för vit dylik.) Skulle sättas 2½-3 st/m.
Är detta ok pris?

Fick höra att de endast skulle växa 20 cm per säsong de första två åren för att sedan sätta fart. Stämmer detta?

Är detta bra idé eller är det bättre att sätta 125-150 cm solitärer som häck?

Vi vill ju ha en hög häck så fort som möjligt utan att göra ngt som inte blir bra i längden..

Bör det vara E-plantor även av bondsyrén?
(Jag fick nämligen mycket bra pris av en som sålde via nätet. 100-125 cm höga för 125:- och 125-150 cm höga för 185:- +1000:- i frakt för 20st. Och de är säkert inte E-plantor..)

Carina
Cilla
Utan att vara expert på vare sig priser eller syrénhäck, men har satt en del syrén, flyttat, tagit bort mm.

Det finns tre olika E-märkta syrener http://www.eplanta.com/. I stort tror jag alltid att E-märkt är bättre i vårt klimat - färre sjukdomar, bättre tillväxt. Men för att se om prisskillnaden gör E-märkta kvalitetsegenskaper intressanta för dig skulle jag ringa dem och fråga hur de var bättre än icke e-märkta plantor. Bl a talas om en av dem som att de ger färre rotskott, men detta kanske kan vara en nackdel om man vill att den ska tjocka till sig.

På ett sätt brukar syrén klara sig så bra att man skulle kunna strunta i kvalitet... Men samtidigt kommer många syréner igång så sakta att man undrar. Kanske är E-märkta bättre utrustade för vårt klimat och kommer igång snabbare?

Plantor man köper och sätter i goda förhållanden (inte alltför kompakt, våt jord) kan växa bra år 1 och 2, för att sedan avstanna i flera år. Ibland är det som de sagt till dig, de första åren de växer långsamt och att de sedan sätter fart. Men det kan ta både 5 och 10 år innan nyplanterade blommar...

Jag skulle satt små plantor i en sammanhängande växtbädd istället för att plantera större i grupper och vänta på rotskott emellan.
Jag skulle nog också köpt olika plantor (och från olika inköpsställen) samt en och annan E-planta. De som tog sig bäst skulle jag sticklingföröka för att förtjocka häcken.

Man kan sätta plantorna på rad, och man kan sätta dem i dubbla rader som triaglar i en bredare växtbädd. Sätter man alla på spikrät rad kan häcken upplevas som lite gles efter en tid, och dessutom ger man dem en smal växtbädd också.

Vad jag menar med dubbla rader och trianglar är att man sätter dem

X................X................X................X.................X
.........X...............X.................X...............X.................X.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon