Utan att vara expert på vare sig priser eller syrénhäck, men har satt en del syrén, flyttat, tagit bort mm.
Det finns tre olika E-märkta syrener
http://www.eplanta.com/. I stort tror jag alltid att E-märkt är bättre i vårt klimat - färre sjukdomar, bättre tillväxt. Men för att se om prisskillnaden gör E-märkta kvalitetsegenskaper intressanta för dig skulle jag ringa dem och fråga hur de var bättre än icke e-märkta plantor. Bl a talas om en av dem som att de ger färre rotskott, men detta kanske kan vara en nackdel om man vill att den ska tjocka till sig.
På ett sätt brukar syrén klara sig så bra att man skulle kunna strunta i kvalitet... Men samtidigt kommer många syréner igång så sakta att man undrar. Kanske är E-märkta bättre utrustade för vårt klimat och kommer igång snabbare?
Plantor man köper och sätter i goda förhållanden (inte alltför kompakt, våt jord) kan växa bra år 1 och 2, för att sedan avstanna i flera år. Ibland är det som de sagt till dig, de första åren de växer långsamt och att de sedan sätter fart. Men det kan ta både 5 och 10 år innan nyplanterade blommar...
Jag skulle satt små plantor i en sammanhängande växtbädd istället för att plantera större i grupper och vänta på rotskott emellan.
Jag skulle nog också köpt olika plantor (och från olika inköpsställen) samt en och annan E-planta. De som tog sig bäst skulle jag sticklingföröka för att förtjocka häcken.
Man kan sätta plantorna på rad, och man kan sätta dem i dubbla rader som triaglar i en bredare växtbädd. Sätter man alla på spikrät rad kan häcken upplevas som lite gles efter en tid, och dessutom ger man dem en smal växtbädd också.
Vad jag menar med dubbla rader och trianglar är att man sätter dem
X................X................X................X.................X
.........X...............X.................X...............X.................X.