Gunilla T
och Ebba Witt Brattström har skrivit en hälsning till Hillary Clinton med sin vassa penna.

http://www.expressen.se/kultur/kara-hillar...g-har-fatt-nog/
malarmaster
hillary har tyvärr stort motstånd att övervinna,dels att hon är kvinna i ett land som är fixerat på en machokultur.sedan hennes politiska belastning sen förr,hon är inte särskilt omtyckt.
det positiva är att hon är realpolitiker och har visioner. huruvida det räcker för att folk verkligen skall lyssna är däremot tveksamt.
trump å andra sidan är en stor pajas med samma retorik som en viss Hitler men som lyckades ta makten.
trump som president blir troligen en katastrof för resten av världen,han är inte intresserad av omvärlden,handel med andra skall stoppas,likaså invandring. USA skall inte uppfylla sitt NATO-åtagande,man bygger murar mot sina grannar...
Vilken av dessa två kommer att få presidentposten? Tyvärr är jag pessimist då den genomsnittlige amerikanen är rätt korkad och helt uppfylld av myten om USA som frihetens bastion.Det är dessa som är trumps kärnväljare.
hillarys enda chans är att hon o hennes kampanj kan övertyga om att USA:s väg är samarbete,handel o ett globalt perspektiv.'
Tyvärr är dessa frågor inte precis de frågor som folk bryr sig om i dagens värld,det ser vi även i europa där de bruna partierna växer.
Med trump går USA fascismens väg och det bådar inget gott.... Ulf
Aqvakul
CITAT (malarmaster @ 25-07-2016, 21:34) *
hillary har tyvärr stort motstånd att övervinna,dels att hon är kvinna i ett land som är fixerat på en machokultur.sedan hennes politiska belastning sen förr,hon är inte särskilt omtyckt.
det positiva är att hon är realpolitiker och har visioner. huruvida det räcker för att folk verkligen skall lyssna är däremot tveksamt.
trump å andra sidan är en stor pajas med samma retorik som en viss Hitler men som lyckades ta makten.
trump som president blir troligen en katastrof för resten av världen,han är inte intresserad av omvärlden,handel med andra skall stoppas,likaså invandring. USA skall inte uppfylla sitt NATO-åtagande,man bygger murar mot sina grannar...
Vilken av dessa två kommer att få presidentposten? Tyvärr är jag pessimist då den genomsnittlige amerikanen är rätt korkad och helt uppfylld av myten om USA som frihetens bastion.Det är dessa som är trumps kärnväljare.
hillarys enda chans är att hon o hennes kampanj kan övertyga om att USA:s väg är samarbete,handel o ett globalt perspektiv.'
Tyvärr är dessa frågor inte precis de frågor som folk bryr sig om i dagens värld,det ser vi även i europa där de bruna partierna växer.
Med trump går USA fascismens väg och det bådar inget gott.... Ulf

Jag är tyvärr böjd att hålla med, men hoppas naturligtvis att jag har fel.
Gossen Ruda
Valet är mellan pest eller kolera men trots allt är nog Hillary den minst dåliga. Man kan ju hoppas att Trump trampar i klaveret när de båda skall debattera. Han brukar ljuga som en häst travar och det kan slå tillbaka.
*Stintan*
Obegripligt och riktigt skrämmande att det finns så många korkade amerikaner.
Gunilla T
CITAT (*Stintan* @ 25-07-2016, 23:12) *
Obegripligt och riktigt skrämmande att det finns så många korkade amerikaner.

Ja, Trumps korståg över USA har gett mig en ny bild av landet i väster. Häromdagen intervjuades en ung kvinna som sa att hon tänker rösta på Trump. Skälet var att han var emot vaccinationer vilket hon också var!!

Kommer denne man att bli den näste presidenten kommer världen att förändras för oss alla och inte till det bättre.
Anki på Öland
CITAT (Gunilla T @ 26-07-2016, 08:27) *
Ja, Trumps korståg över USA har gett mig en ny bild av landet i väster. Häromdagen intervjuades en ung kvinna som sa att hon tänker rösta på Trump. Skälet var att han var emot vaccinationer vilket hon också var!!

Kommer denne man att bli den näste presidenten kommer världen att förändras för oss alla och inte till det bättre.

Tror "normalamerikanen" med lite vett blev tagna på sängen. Dom trodde ingen var så dum att dom skulle rösta på en sån clown. Har ett rätt stort nät av bekanta där tack vare "hunderiet" och alla jag känner är helt chockade över sina landsmän.

CITAT (malarmaster @ 25-07-2016, 21:34) *
.............trump som president blir troligen en katastrof för resten av världen............

Inte bara resten av världen utan framför allt för USAs befolkning.
Aqvakul
Problemet är att Trump överglänser Clinton i karisma. I ett medieval, där den politiska medvetenheten är generellt låg, är det väldigt avgörande.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 26-07-2016, 09:32) *
Problemet är att Trump överglänser Clinton i karisma. I ett medieval, där den politiska medvetenheten är generellt låg, är det väldigt avgörande.

Jösses hur kan man tycka att han har karisma?
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 26-07-2016, 09:49) *
Jösses hur kan man tycka att han har karisma?

Hitler hade tyvärr också karisma..

Trump utstrålar kraft och kan tolka många mindre framgångsrika människors känslor i ett mycket segregerat samhälle.

Clinton är stel och representerar etablissemanget.

Sands har faktiskt utstrålning, trots att han ser ut som en gammal gubbe, och hade säkert kunnat mobilisera fler väljare än Clinton.

För att ingen ska missförstå - självfallet föredrar jag Clinton före Trump!
*Stintan*
Trump är ju farlig och borde spärras in.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 26-07-2016, 10:13) *
Trump är ju farlig och borde spärras in.

Man spärrade in Hitler, men han kom in ändå farligare...
malarmaster
CITAT (Aqvakul @ 26-07-2016, 10:13) *
Hitler hade tyvärr också karisma..

Trump utstrålar kraft och kan tolka många mindre framgångsrika människors känslor i ett mycket segregerat samhälle.

Clinton är stel och representerar etablissemanget.

Sands har faktiskt utstrålning, trots att han ser ut som en gammal gubbe, och hade säkert kunnat mobilisera fler väljare än Clinton.
För att ingen ska missförstå - självfallet föredrar jag Clinton före Trump!

Du har helt rätt.
folk lyssnar inte på förnuft utan på vad de vill höra.
Clinton är förnuftet men också en representant för det tråkiga etablissemanget.

trump är framtiden,han kan förändra,skapa jobb,slänga ut utlänningar,krossa bankerna,stoppa import så att inhemsk industri kan blomstra,bygga upp militären ,sluta lyssna på andra länders korkade ledare,strunta i snacket om miljöproblem och faktiskt kunna lösa amerikas alla problem då han enligt egen utsago är superintelligent och så närma en gud du kan bli.
Trump o kompisen Putin kan efter att trump blivit president enkelt dela upp världen mellan sig,Europa hamnar nog på Putins halva när USA lämnar NATO.Skulle också EU splittras blir det ett smörgåsbord att ta över för Putins välde.

Nog hör vi detta även i europa,precis samma argumentation förde UKIP i Storbritannien före brexit,ensam är stark.
Du hör samma röster i Polen,Ungern,Frankrike,Danmark ,Finland och även i Sverige genom SD.
Samarbete,humanitet hör inte till framtiden enligt dessa förespråkare. det är istället själviskheten,rädslan för andra kulturer,religion och nationalism som är framtiden.
Måtte USA tänka om före 6 november.

Nej,jag tänker mest på resten av världen ifall Trump blir president,USA gör ju ett eget val som amerikanarna själva får stå ut med men världen får ta konsekvenser av ett sämre säkerhetsläge och troligen mer krig o fattigdom.
frågan är vad Kina gör ,vad händer med sydkorea o japan?
Mjärden
Hitler och Trump har en sak gemensamt - att deras IQ är extremt högt. Hitler ville inte skaffa barn därför att "barn till genier blir ofta idioter". Huruvida Trump tycker likadant vet jag inte, men han kanske vill ha fler "idioter" som han själv.

En sak har jag funderat på och det är amerikanernas inställning till Trumps frieri till Putin. Får han röster på det eller är rysshatet fortfarande väldigt utbrett i USA ?
Bengalow
Det behövs bara ett par smällar till i USA, så blir Trump president. Så enkelspåriga är amerikaner i allmänhet. Skjut först och tänk sedan...
sparvuggla
Men Trump sägs vara bra kompis med Putin. Är inte det bra för fred på jorden och övrigt samarbete?
Och bekämpa terrorism? Jag har ingen åsikt, men......

Vad tycker ni?
Gita
I mina ögon är det kommande valet i USA ett val mellan pest och kolera och så verkar också väldigt många amerikaner tycka. Både Clinton och Trump verkar vara väldigt illa omtyckta och valet blir då ett negativt val dvs. de som röstar på Clinton gör det inte för att de gilla henne men de tycker ännu sämre om Trump och vice versa.

Sen tycker jag inte Brattströms krönika om förnedring är särskilt relevant, ger man sig in i det politiska spelet på högsta nivå bör man nog tåla både det ena och det andra.

Kanske känner Brattström att hon och Clinton har vissa gemensamma erfarenheter eftersom de båda blivit mycket offentligt och grovt förnedrade av sina män. (Om man får lov att tro Brattströms senaste bok).
Gita
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 26-07-2016, 09:32) *

Ja, det är bara i Sverige en person som totalt saknar karisma kan bli statsminister. Få se om det håller mandatperioden ut.

Jag tror Trump vinner, hans folklighet, spontanitet och totala frånvaro av politisk korrekthet känns befriande och fräsch för många amerikaner. Hillary Clinton är ju en helt vanlig politiker som babblar utan att säga något och kommer med ständiga klyschor. Folk är trötta på sånt nu.
Gita
CITAT (Huggorm @ 26-07-2016, 20:05) *
Ja, det är bara i Sverige en person som totalt saknar karisma kan bli statsminister. Få se om det håller mandatperioden ut.

Jag tror Trump vinner, hans folklighet, spontanitet och totala frånvaro av politisk korrekthet känns befriande och fräsch för många amerikaner. Hillary Clinton är ju en helt vanlig politiker som babblar utan att säga något och kommer med ständiga klyschor. Folk är trötta på sånt nu.

Dessutom tror jag att hennes tid som utrikesminister ligger henne i fatet. Hon gjorde verkligen inga större positiva avtryck.
Men ja, jag föredrar nog henne framför Trump, tror jag.

Om man nu skall ha en f.d. presidents fru till president (vilket jag är tveksam till) så är det ju lite synd att Michelle Obama inte är intresserad. Hon är ju både begåvad och karismatisk.
Gita
Huggorm
CITAT (Gita @ 26-07-2016, 20:15) *
Om man nu skall ha en f.d. presidents fru till president (vilket jag är tveksam till) så är det ju lite synd att Michelle Obama inte är intresserad. Hon är ju både begåvad och karismatisk.
Gita
Hon får nog vänta några mandatperioder, jag tror det amerikanska folket har fått nog av obamor för ett tag framöver.
Gita
CITAT (Huggorm @ 26-07-2016, 20:19) *
Hon får nog vänta några mandatperioder, jag tror det amerikanska folket har fått nog av obamor för ett tag framöver.

Jo visst är det väl så, men personligen fördrar jag Obamas före Clintons
Gita
Aqvakul
Bill Clinton har karisma. En erfaren amerikansk politisk journalist beskrev det en gång så här:

När Obama kommer in i rummet, fylls alla av beundran.

När B Clinton kommer in i rummet, känner alla att han ser dem.

malarmaster
CITAT (sparvuggla @ 26-07-2016, 19:50) *
Men Trump sägs vara bra kompis med Putin. Är inte det bra för fred på jorden och övrigt samarbete?
Och bekämpa terrorism? Jag har ingen åsikt, men......

Vad tycker ni?

Trump o putin är väl inte direkt kompisar men trump har uttryckt sitt gillande av Putin.
detta är i min värld en varningsklocka.
Putin är en diktator,visserligen har han ännu inte utvecklats fullt till en despot men han är på god väg.
Att uttrycka beundran för en diktator betyder ju att man underkänner demokrati och de kännetecken som en demokrati står för.trumps åsikter är ju samma.....
Hitler o Stalin var ju "kompisar" ett tag och hjälptes åt att starta andra världskriget,senare ville Hitler ha hela kakan själv o gick på pumpen.Men det kostade världen ofattbart lidande och ritade om kartorna efter kriget.
Sovjet blev en stormakt och precis samma ambitioner har Putin,stormakten Ryssland skall växa fram.
Vad skulle då en värld med trump se ut?
Ja,att döma av hans uttalande en betydligt hårdare världdär trump inte nämnvärt bryr sig om omvärlden.
det innebär ju i praktiken att andra krafter lär efterträda amerikanska intressen.
NATO har ju trump redan sagt att han inte är intresserad av,klarar sig NATO utan USA?
Det lär ju betyda en kraftig upprustning i europa.Icke NATO-länder blir också betydligt mer utsatta för aggression från Putin.
USA har ju också ett NATO i stilla havet ,lämnas det också och vad händer då med t.ex sydkorea? Självt klarar knappast Sydkorea ett anfall från norr.
Japan hamnar också i problem,både Ryssland o Kina pressar ju på i olika territoriella frågor.

nej,jag är rädd för att Trump som president går för långt och USA:s väg mot en fascistisk diktatur påbörjas. Ulf
Gita
CITAT (Aqvakul @ 26-07-2016, 21:05) *
Bill Clinton har karisma. En erfaren amerikansk politisk journalist beskrev det en gång så här:

När Obama kommer in i rummet, fylls alla av beundran.

När B Clinton kommer in i rummet, känner alla att han ser dem.

Javisst, Bill har karisma, men det har inte Hillary.
Bill lyckades ju tom charma sig ur den något prekära situationen med praktikanten och cigarren med i stort sett i äran i behåll.
Gita
sparvuggla
CITAT (malarmaster @ 26-07-2016, 21:07) *
Trump o putin är väl inte direkt kompisar men trump har uttryckt sitt gillande av Putin.
detta är i min värld en varningsklocka.
Putin är en diktator,visserligen har han ännu inte utvecklats fullt till en despot men han är på god väg.
Att uttrycka beundran för en diktator betyder ju att man underkänner demokrati och de kännetecken som en demokrati står för.trumps åsikter är ju samma.....
Hitler o Stalin var ju "kompisar" ett tag och hjälptes åt att starta andra världskriget,senare ville Hitler ha hela kakan själv o gick på pumpen.Men det kostade världen ofattbart lidande och ritade om kartorna efter kriget.
Sovjet blev en stormakt och precis samma ambitioner har Putin,stormakten Ryssland skall växa fram.
Vad skulle då en värld med trump se ut?
Ja,att döma av hans uttalande en betydligt hårdare världdär trump inte nämnvärt bryr sig om omvärlden.
det innebär ju i praktiken att andra krafter lär efterträda amerikanska intressen.
NATO har ju trump redan sagt att han inte är intresserad av,klarar sig NATO utan USA?
Det lär ju betyda en kraftig upprustning i europa.Icke NATO-länder blir också betydligt mer utsatta för aggression från Putin.
USA har ju också ett NATO i stilla havet ,lämnas det också och vad händer då med t.ex sydkorea? Självt klarar knappast Sydkorea ett anfall från norr.
Japan hamnar också i problem,både Ryssland o Kina pressar ju på i olika territoriella frågor.

nej,jag är rädd för att Trump som president går för långt och USA:s väg mot en fascistisk diktatur påbörjas. Ulf

Trump är också helt oberäknelig. Ingen vet vart USA tar vägen om han blir vald. Han har t.o.m sagt att USA (Nato) hjälper bara dom som förtjänat det i en krissituation.

Men den trenden som sker där ses även i Sverige, polariseringen och hatpolitiken i.o.m att SD kommit med i bilden. Tack och lov vill ingen ha med dom att göra, men hos M finns det krafter som vill samarbeta.

Jag skulle föredragit Sanders.
malarmaster
CITAT (sparvuggla @ 27-07-2016, 06:58) *
Trump är också helt oberäknelig. Ingen vet vart USA tar vägen om han blir vald. Han har t.o.m sagt att USA (Nato) hjälper bara dom som förtjänat det i en krissituation.

Men den trenden som sker där ses även i Sverige, polariseringen och hatpolitiken i.o.m att SD kommit med i bilden. Tack och lov vill ingen ha med dom att göra, men hos M finns det krafter som vill samarbeta.

Jag skulle föredragit Sanders.

en snöboll i helvetet hade haft större chans att överleva än att Bernie blivit president.
USA har vänsterskräck och en kandidat som kallar sig sosse (=kommunist i USA) levererar säkert mer röster till republikanerna än till sig själv.Du kan ju fråga dig själv varför demokraterna har svårt att vinna val då de enligt svensk skala hamnar höger om mittlinjen,dvs liberal.Att vrida det till vänster gör ju även att många demokrater avstår att rösta.
Motståndet mot politiska/sociala reformer är stort i USA.t.ex har ännu ingen president lyckats lösa sjukvårdsfrågan. Obama har försökt men saknar stöd.Hillary har det också på agendan men troligen lyckas inte heller hon ifall presidentskapet skulle bli hennes.
sparvuggla
CITAT (malarmaster @ 27-07-2016, 07:29) *
en snöboll i helvetet hade haft större chans att överleva än att Bernie blivit president.
USA har vänsterskräck och en kandidat som kallar sig sosse (=kommunist i USA) levererar säkert mer röster till republikanerna än till sig själv.Du kan ju fråga dig själv varför demokraterna har svårt att vinna val då de enligt svensk skala hamnar höger om mittlinjen,dvs liberal.Att vrida det till vänster gör ju även att många demokrater avstår att rösta.
Motståndet mot politiska/sociala reformer är stort i USA.t.ex har ännu ingen president lyckats lösa sjukvårdsfrågan. Obama har försökt men saknar stöd.Hillary har det också på agendan men troligen lyckas inte heller hon ifall presidentskapet skulle bli hennes.

Det är tvärtom också. Många avstår att rösta på Clinton nu.
Polarisering ja.
Gossen Ruda
USA har inte utvecklats så mycket sen McCarthy-tiden men det går sakta framåt. Bara det faktum att Sanders har fått så mycket stöd visar det. Fast polariseringen är ett hinder, tvåpartisystemet likaså.
malarmaster
CITAT (sparvuggla @ 27-07-2016, 08:52) *
Det är tvärtom också. Många avstår att rösta på Clinton nu.
Polarisering ja.

Frågan är om är så många så det är avgörande,Hillary kan säkert få lite från republikanerna som inte vill ha Trump. något som inte Bernie haft en chans att få.

Det finns ju fler partier men deras valsystem (likaså Englands) gör ju i praktiken att det bara är stora partier som får chans. Normalt skulle inte Hillary o Bernie finnas i samma parti. Det är för långt mellan dem.
ett procentuellt system liknande Sveriges o de flesta andra länder i europa hade ju gett ett annat utslag i deras senat o representanthus. Kanske bättre demokratiskt sett men troligen mer rörigt. (som hemma). Ulf
Gossen Ruda
Ser ganska bra ut nu, Clinton 46% och Trump 39%. Mycket kan hända än dock, och kommer puckot med fler klavertramp som idag när han kallade Clinton för djävulen är hans chanser snart helt borta.
Gossen Ruda
Nu har han dessutom klantat sig med att kritisera föräldrarna till en stupad muslimsk US soldat.
Gunilla T
Ja, han är fullständigt gränslös. I går kom kritik från Obama, allvarlig kritik om att Trump saknar kunskap om övriga världen och att han är olämplig för ämbetet som president. Detta har väl aldrig någonsin hänt tidigare i historien att sittande president går ut och kritiserar en demokratiskt vald kandidat.

I början var det svårt att öht ta honom på allvar men varje gång han accelererat i sin retorik och flyttat fram positionerna i oförskämdhet, han härmade t.ex. en cp skadad person, så kunde man tro att nu har Narcissus speglat sig för sista gången men inte, det bara fortsätter och nu är han nära målet.

Denna oberäkneliga och gränslösa person kan faktiskt bli högste befälhavare över världens största krigsmakt inklusive kärnvapen!!
Gossen Ruda
Att han kommit så långt är nog en följd av att amerikanare i gemen är ett av jordens dummaste folk. Egotrippade och med mycket liten kunskap om omvärlden, ju längre bort desto mindre kunskap. Det finns dock ljuspunkter här och var.
Aqvakul
Jag skulle inte kalla dem dumma, men många är ganska inskränkta.

Trump har ju tidigare skrutit med att han umgåtts med Putin, men nu förnekar han det. Så här vill vi väl inte se dem? (bilden är naturligtvis arrangerad)

[attachment=85677:trump_oc...in_liten.jpg]
sparvuggla
CITAT (Gunilla T @ 03-08-2016, 08:54) *
Ja, han är fullständigt gränslös. I går kom kritik från Obama, allvarlig kritik om att Trump saknar kunskap om övriga världen och att han är olämplig för ämbetet som president. Detta har väl aldrig någonsin hänt tidigare i historien att sittande president går ut och kritiserar en demokratiskt vald kandidat.

I början var det svårt att öht ta honom på allvar men varje gång han accelererat i sin retorik och flyttat fram positionerna i oförskämdhet, han härmade t.ex. en cp skadad person, så kunde man tro att nu har Narcissus speglat sig för sista gången men inte, det bara fortsätter och nu är han nära målet.

Denna oberäkneliga och gränslösa person kan faktiskt bli högste befälhavare över världens största krigsmakt inklusive kärnvapen!!

Jag tror inte han blir det, men bara det att han är med i finalen är skrämmande. Vart är världen på väg........
Gita
CITAT (sparvuggla @ 03-08-2016, 12:51) *
Jag tror inte han blir det, men bara det att han är med i finalen är skrämmande. Vart är världen på väg........

Fast egentligen är det väl inte värre än att Juholt var tänkt som socialdemokraternas statsministerkandidat i Sverige. Sanningshalten i deras yviga clownmässiga utsagaor var/är väl på ung. samma nivå.
gita

*Stintan*
CITAT (Gita @ 03-08-2016, 19:30) *
Fast egentligen är det väl inte värre än att Juholt var tänkt som socialdemokraternas statsministerkandidat i Sverige. Sanningshalten i deras yviga clownmässiga utsagaor var/är väl på ung. samma nivå.
gita

Jösses vilken jämförelse slap.gif
Gita
CITAT (*Stintan* @ 03-08-2016, 20:22) *

Tja. visst är det ju två tokar och gaphalsar, visserligen den ene i ett litet marginellt land utan större påverkan på väldspolitiken och den andra i den största av stormakter.
gita
Gossen Ruda
Juholt gjorde ett par grodor, inte många men tillräckligt stora. Dessemellan var han helt normal. Trump är en hel grodfarm och trampar tvångsmässigt i vartenda klaver han ser.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2016, 21:33) *
Juholt gjorde ett par grodor, inte många men tillräckligt stora. Dessemellan var han helt normal. Trump är en hel grodfarm och trampar tvångsmässigt i vartenda klaver han ser.

Ganska stor skillnad faktiskt!
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 03-08-2016, 21:34) *
Ganska stor skillnad faktiskt!

Jag kan inte se några likheter alls, Sveriges statsminister har inget större inflytande över den globala politiken, det har USA´s president. Den andra stora skillnaden är att Juholt var en människovän och jag har aldrig kunnat utröna något hos mediabevakningen av Trump som en enda gång signalerat att han bryr sig om något annat än sin egen person och karriär. Kanske har jag missat något väsentligt...
sparvuggla
CITAT (*Stintan* @ 03-08-2016, 20:22) *

Ja, en Gita-jämförelse.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon