Pernillus
Jag är novis i trädgården men tänkte ändå försöka anlägga en rabatt mot väggen i sydvästläge. Jag vill gärna ha lättskötta pernner och även några lökväxter, typ tulpaner? (är det försent att sätta lökar nu eller gör man det på hösten?) Vårt hus är ljusgrönt. Hur djupt ska man gräva i gräsmattan för ny rabatt och ska man gödsla med kogödsel innan man planterar??
Det här inlägget blev lite förvirrat men jag hoppas ändå på många förslag!
kerstin z5-6
Har du lerjord tycker jag att du def ska satsa på att få upp rabbetten något från markytan med jord o väl brunnen kogödsel tex -Du kan gräva 30-40 cm o höja den så mkt du orkar -Överlevnaden blir bättre tidig tjällossning mm

Växter i rabatt som är lökar sätter du på hösten tex Tulpan , påsklilja ,krokusar scilla mfl vårlökar
Kroll lilja blommar senare på sommaren o är härdig hos dej , rosa , vit och mörkt svartröda finns .
Riddarsporre -Delpinium , gärna Magic fountain sorten som inte lägger sig så lätt , Stormhatt -Aconitum , dagöga -heliopsis gul , bergvallmo blå Meconopsis , Kungsljus -verbascum flera färger , veronica -olika höjder och sorter.Löjtnandshjärta , akleja , blåflox blommar i försommartid .Pion -bondpion kan du säkert ha med smile.gif
dessa är alla lättskötta och vackra perenner smile.gif Lycka till
Fenja
Gjorde denna lista tidigare till en släkting långt uppe i norr som ville ha lite färg i rabatterna, kanske något för dig? Växter härdiga zon 7-8:

Clematis alpina ssp. sibirica ´Albina Plena´- vit fylld
" ´Riga´- vit storblommig
Clematis tangutica `gullklematis´- gul
Trädgårdsriddarsporre, Delphinium cultorum elatum ´Pacific´- flerfärg
Mose Brinnande Buske, Dictamnus albus - ljust rosablå
Purpurklätt, Lynchis coronaria ´Astrosanguinea´- röd
Pärleternell, Anaphalis margaritacaea ´Dropmore´- vit
Färgkulla, Arthemis tinctoria - gul
Tovsippa, Anemone sylvetris - vit
Brinnande Kärlek/Studennejlika, Lychnis chalcedonia - röd
Praktlysing, Lychmacia punctata - gul
Fackelblomster, Lythrum Salicaria ´Rosy Gem´- violettröd
Myskmalva, Malva moschata - rosa
Toppklocka, Campanula glomerata - mörkblålila
Skäggklocka, Campanula barbata - ljust lilablå
Pastellakleja, Aquilegia cultorum ´McKana Giant´- flerfärg
Tusensköna, Bellis Perennis ´Pomponette´- färgmix

Mvh
Fenja
MRLINDELL
Hmm ser nästan ut som i min rabatt ... fast jag har fått Tulpaner!!! De knallsvarta kommer allihopa i år. Näst efter rosor tycker jag om tulpaner, tråkigt att de inte hänger med hela sommaren.

Minnet sviktar i kväll. Men en perenn som har gröna blad med typ i mm vita sicksackade kanter, kommer tidigt och blommar senare med typ 20-40 cm höga fin röda blommor. Den är väldigt fin & dekorativ i en rabatt även när den inte blommar.
MRLINDELL
Aha! kom på det, Blodfingerört heter den.
-asno-
Ska du ha en enda perenn och som blommar hela sommaren rekommenderar jag fänrikshjärta. En ljuvlig liten sak, kanske 30 cm hög, och som blommar med rosa blommor hela sommaren. Blanda med funkia och stjärnflocka - inte dumt alls och helt omöjligt att misslyckas med!
Lökarna kan komma samtidigt som fänrikshjärtat sticker upp, de andra två kommer senare och döljer gula lökblad.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon