Jag har några få små lavendelplantor och skulle vilja ha många!
Vilket är det lättaste sättet att göra sticklingar! Just den rabatten är täckt med en hel del gamla löv och kaffesump så jag undrar om det inte är lättast här att göra det som sticklingar, men hur gör man med perenner.
Ska jag klippa av några grenar och sätta dem i vatten eller krukor. Ska de stå ute eller inne. Ganska näringsfattig och lucker jord va! Ska grenarna vara förvedade eller örtartade.
Nu har det knappt hunnit komma något grönt på plantorna än så jag får nog vänta tills de kommit igång bättre.
Håller tummarna och hoppas att någon kommer att förbarma sig..
gmasterb
22-04-2004, 18:20
I mitt lilla kompendium som jag fick från skolan står det att man kan ta:
* Basstickling
* Toppstickling
* Delning
* Sådd
Så det e bara att välja.
Tidpunkten brukar vara antingen tidig vår eller senare på sommaren.
Har själv lyckats bra med båda så det e bara att testa på nu!!
//Stefan
Louise i Göteborg
23-04-2004, 10:40
Låt lavendeln stå och blomma ut/vissna på plats. Den självsår sig så det står härliga till.
"En vanskött grusgång är plantförökarens bästa vän"
Så här har jag gjort
Ta ca 10 cm långa toppskott i juni
Ta bort nedersta bladen
Stick ner dom i såjord, trä en plastpåse över
Efter ca 2 mån. kan man plantera ut små rotade plantor.
Kruka med sand och torv eller såjord ,med plastpåse över är nog det säkraste....jag har en del tids och platsbrist med tanke på allt annat jag förökar. så jag sticker mina lavendelsticklingar direkt i marken, på skuggsidan av moderplantan. Funkar hyfsat faktiskt
Unn
Jag ska prova att ta toppsticklingar 10 cm, plantera i såjord och ställa i skuggan av några buskar. Efter att ha väntat några veckor kan jag plantera dem på plats.
Om jag dessutom köper mig en till moderplanta så har jag det antalet lavendel jag vill ha tills sommarren är över och de blommar fint till nästa sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.