Full version: Beskära schersmin
Erik_solsidan
Hej,

Om jag har förstått alla tips och inlägg kring hantering av schersmin rätt, så blommar den på förra årets skott varför en beskärning/föryngring bör göras selektivt och över tre-fem år. Min undran är om detta råd har att göra just med blomningen och om jag kan beskära hela min buske vid ett tillfälle och då med vetskapen att jag inte får några blommor kommande år men väl år två och frammåt? Utsätter jag busken för större risk för angrepp om jag beskär den fullt ut?

Mitt exemplar är ca fem/sex meter högt, ca 25 år gamalt och har vad jag vet aldrig ansats eller föryngrats. Jag skulle vilja klippa ner busken till ca två meter men vill naturligtvis göra det som säkrar en livskraftig och frisk buske.

Tack på förhand för råd/ Erik
(Bjärehalvön, helt kustnära zon 1)
Huggorm
Kapar du på två meter kommer den grena ut sig där och få en märklig form. Det kan vara klokare att skära ner hela busken till marken i sådana fall, eller snarare ett par decimeter upp. Finns det småskott där nere kan du lämna dom, så har busken något att börja med. Den kommer växa minst en meter första året, antagligen mer. Bästa tiden att kapa är vårvintern, men nu på sensommaren går också bra.
Erik_solsidan
Tack för svar. Då vet jag lite mer hur jag ska ta mig an beskärningen. I botten av busken är det i princip en solid "vägg" av grenar som växer runt och i varandra. Väldigt svårt att komma åt för att såga alt klippa. Grenarna är upp till 5 cm i diameter. Kan det vara en ide att dels klippa ner busken till ca två meter för att sedan komma åt lite bättre och kapa en tredjedel per år ca tre/fyra dm över marken?

Mvh/Erik
Huggorm
Om man inte kapar allt på en gång kommer det inte så mycket bytt nerifrån, då växer det nästan bara från kvarvarande stammar
*Stintan*
Håller med Huggorm. För bästa resultat såga ner hela busken på en gång ca 2dm ovanför marken.
aliviva22
Hej!
Jag håller inte med. Jag gjorde så på en gammal buske, kapade allt långt nere vid marken. Busken satte massor med långa raka vattenskott - den såg inte klok ut, och trots flera års frisering blev den inte kul igen. Blomning tog flera år innan den vågade sig på igen... Nu har jag en ny trädgård med gammal buske. Denna gång har jag (som jag tror är mer korrekt sätt att göra det) sågat ner ca 1/4 av busken varje år. Inga fula vattenskott, busken blommar varje sommar och blir snyggare för varje år. Några nya grenar växer ut varje år och med grenar av varierande längd ser det naturligt ut. Viss tar det sin tid men jag rekommenderar dig verkligen att göra så i stället!
Aqvakul
CITAT (aliviva22 @ 07-08-2016, 12:32) *
Hej!
Jag håller inte med. Jag gjorde så på en gammal buske, kapade allt långt nere vid marken. Busken satte massor med långa raka vattenskott - den såg inte klok ut, och trots flera års frisering blev den inte kul igen. Blomning tog flera år innan den vågade sig på igen... Nu har jag en ny trädgård med gammal buske. Denna gång har jag (som jag tror är mer korrekt sätt att göra det) sågat ner ca 1/4 av busken varje år. Inga fula vattenskott, busken blommar varje sommar och blir snyggare för varje år. Några nya grenar växer ut varje år och med grenar av varierande längd ser det naturligt ut. Viss tar det sin tid men jag rekommenderar dig verkligen att göra så i stället!

Menar du 1/4 av antalet grenar/skott eller 1/4 av höjden?
aliviva22
Jag kapade 1/4 av grenarna, de grövsta långt, nere vid marken.
Aqvakul
CITAT (aliviva22 @ 07-08-2016, 17:33) *
Jag kapade 1/4 av grenarna, de grövsta långt, nere vid marken.

På en riktigt stor buske fungerar din metod bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon