Shaqim
Hej!

Detta blir mitt första inlägg här på forumet. Jag vill börja med att säga att jag googlat min frågeställning och har sett en del förslag (bland annat på detta forum) men tycker mig ändå behöva lite mer konkreta tips.

BAKGRUND:
I början av året planterade jag och sambon 20 st chilifrön som vi fått av en av sambons vänner som odlar chili. Som tur var (för vi visste inte riktigt vad vi gav oss in på) var det bara 10 st som tog rot. Nu har vi tio st gigantiska plantor i varje fönster och flera av dem börjar få frukt. Just nu har vi mycket frukt på vår jalapeño och på en sort som för oss är okänd. Den skulle ha varit en fish pepper men vid googling visar det sig att det inte är en sådan. Dessutom är den VÄLDIGT stark.

FRÅGESTÄLLNING:
Vad kan man göra med alla dessa frukter? En hel frukt av vår okända blir lätt för starkt i maten, därför skulle jag gärna torka den. Den är tjockväggig så har kunnat läsa mig till att den inte bör hängas på tork. Vi har en varmluftsugn och den har en torkfunktion, men ingenstans kan jag läsa hur den fungerar. Någon som vet mer och har några tips?

Jalapeñon kommer jag nog lägga in. Tips på inläggning tas tacksamt emot.

Har ni några andra tips på vad man kan göra med all chili?

Har vi tur får vi frukt på några av de andra plantorna också, däribland vår dorset naga, och den är ju inte att leka med.

Jag bifogar en bild på vår okända chili. Någon kanske känner igen sorten!

http://imgur.com/a/XEWYE

Tack på förhand!

/Shaqim
RibesRubusVitis
Känner inte igen sorten men mina ser ungefär likadana ut (frösådder ur frukter som jag fick av en kolonigranne). Jag brukar köra en halv urkärnad chili med tre-fyra tomater i mixer och frysa in röran.
segelbåt
Enklast är att rensa bort kärnor och membran (dom blir svagare då), hacka dom och strö ut dom på skärbrädan och in i frysen. Efteråt så kan du lägga över allt i en burk och in i frysen igen, då har du styckefryst chili som är enkelt att ta ifrån istället för att allt fryser ihop i en enda stor klump. Och så har du chili så du klarar dig till nästa säsong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon