Full version: Augusti trädgård
Gunilla T
Attans vad det blåser, inget trädgårdsväder för mig idag, jag går inte ut när det dånar i trädkronorna så här kommer lite aktuella bilder från den delen av trädgården som jag kallar skogsträdgård.

Codonopsis convulvulacea `Forest form - slingerklocka får klättra på rådjursstängslet.

[attachment=85708:DSC071750001.JPG]

Och så kommer ett antal översiktsbilder

[attachment=85709:DSC072360001.JPG]

[attachment=85710:DSC072370001.JPG]

Och några till..

[attachment=85711:DSC072410001.JPG]

[attachment=85712:DSC072300001.JPG]

Magnolia tripetala - paraplymagnolia som jag planterade för tre år sedan för de enorma bladens skull

[attachment=85713:DSC072330001.JPG]
Gunilla T
[attachment=85714:DSC072200001.JPG]

Mossplanteringar

[attachment=85715:DSC072880001.JPG]

Jag är ingen vän av marktäckare men det finns undantag.. Linnéa borealis som växer vild i vår natur men som kan vara svår att etablera i konstgjord miljö så det var en chansning. Den växer och brer ut sig i skogsträdgården, här under Magnolia `Swede made´

[attachment=85716:DSC072870001.JPG]

lottapotta
Åh, så fint du har!

Vad roligt med Linnean! Det kanske jag skulle prova? Bor i lövskog. Vill den ha sur jord? Har du dragit upp den själv från frö?

Och vilken fin Codonopsis! Den skulle jag gärna vilja ha... I min trädgård finns en annan, en pilosula, som jaf dragit upp. Den var väldigt enkel att dra upp.
Gunilla T
Tack! Ja, Linnéan är en surjordsväxt men jag är inte duktig med frösådder så den är köpt. Codonopsis är inte så lätta att få tag på men tycker du om att pyssla med frön så är det värt att testa.
lottapotta
Ja, haha, jag var faktiskt ut på nätet efter ditt inlägg för att kolla fröer till din codonopsis!
Jag kom också på att jag har fröer kvar till en Grey Wilsonii som liknar den du har, kanske lite ljusare blå, dock.
Ska nog köpa fröer till convulvulacean efter nyår, och pröva att så mina gamla fröer. Kanske finns det lite liv i dem fortfarande? Hoppas, hoppas...
Planerar en surjordsrabatt i framtiden. Då ska jag verkligen försöka med linnean! Den är så fantastiskt söt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon