Full version: Lite gnäll.
Gossen Ruda
Inte så farligt gnälligt men nu börjar jag tröttna på romska tiggare. Vid varenda affär sitter de, med div olika "förklarande" lappar och säger Hej. Aldrig två på samma ställe, de har delat upp platserna. Jag vet att de har svårt i hemländerna men det blir inte bättre med enstaka allmosor. Men idag kom det en och ringde på dörren och ville ha returflaskor. Då var det sk måttet rågat. Möjligen var jag redan på dåligt humör för strax innan ringde det på en polsk diversearbetare och ville fixa saker på mitt hus. Tjat, tjat, han var nästan som en igel. Jag vet att det ser lite risigt ut på ett par ställen men jag skall anlita en firma för lite mer jobb. Nån gång. Och för några månader sen var den en snubbe från England/Irland och också ville fixa saker.
*Stintan*
Ja såna där ska man nog akta sig för.
Gossen Ruda
Jo, det kan ju gå bra men om det inte går bra står man där och får ta smällen själv. Mer gnäll, jag fick ingen GP idag. Morronrutinen bröts. Bläh.
*Stintan*
Visst är det irriterande när rutinerna fallerar biggrin.gif
kolonista
Jag måste erkänna att jag drar en lättnandes suck när jag kommer till matbutiken och det inte sitter någon tiggare där för då behöver jag inte ta ställning- ge eller inte ge pengar. Jag kan mycket väl ge en liten summa men samtidigt tycker jag att det legitimerar att vissa folkgrupper ska försörja sig på tiggeri istället för att kunna försörja sig på arbete. Det är en skam för EU-länder att inte ta itu med problemet på hemmaplan utan istället låta detta pågå.
Problemet med hantverkare som åker runt och erbjuder sina tjänster slipper jag eftersom jag bor i lägenhet, men jag har förstått att det kan bli riktigt obehagligt ibland när man tackar nej till deras erbjudanden. Fri rörlighet inom EU är bra men nackdelarna får man med på köpet.

Gossen Ruda
Nu kom det en engelsman till som ville måla huset. Är det invasion?
Åsa, mälardalen zon 2
Ger aldrig nått till tiggare oavsett ursprung (i stockholm finns det många svenska tiggare med som går runt på pendeltåg mm) tror inte det är nån bra lösning + jag ser alltför många av dem som kommer och handlar hos mig för rätt många hundralappar/dag (jag jobbar på systembolaget och det är inte bara svenska tiggare som handlar alkohol för rätt mycket pengar).
Gossen Ruda
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-08-2016, 09:59) *
Ger aldrig nått till tiggare oavsett ursprung (i stockholm finns det många svenska tiggare med som går runt på pendeltåg mm) tror inte det är nån bra lösning + jag ser alltför många av dem som kommer och handlar hos mig för rätt många hundralappar/dag (jag jobbar på systembolaget och det är inte bara svenska tiggare som handlar alkohol för rätt mycket pengar).

Langning?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej tror inte det, för det händer rätt ofta att man måste neka att sälja för att de är påverkade. +Våra 2 ordningsvakter har koll på läget utanför butiken + i, vi har stoppat rätt många langningsförsök tillsammans med dem och då har det ofta varit nån äldre svensk A-lagare som varit inblandad + ungdomar. Ungefär som det var förr i tiden när man själv var ung jag drack inte men man hörde ju kompisar som betalat nån A-lagare att gå in och shoppa åt dem så fick han några öl som tack
caprifol
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2016, 10:34) *
Langning?

Japp! Åtminstone förra året "tjänade" en del manliga utländska, rätt prydliga tiggare en liten slant på att köpa ut till minderåriga. Hur vanligt det är vet jag inte, men det förekom i alla fall på Klarabergsgatan o Drottninggatan.
caprifol
Hann inte se ditt inlägg, Åsa. Du är säkert mer insatt än jag, så då kan vi förhoppningsvis konstatera att det inte är vanligt förekommande. De "fall" jag vet om ("kedja" bland ungdomar) kanske hörde t undantagen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon