Full version: Selfies spegelvända?
Gossen Ruda
En av livets gåtor. Alla? selfies som jag ser japanskorna ta blir spegelvända. Faktiskt även såna som är tveksamma. Ni som tar egna selfies eller har kunskaper, blir det så och varför?
*Stintan*
Ja dom blir spegelvända därför att bilderna tas från framsidan av telefonen. Man tittar in i bildskärmen ungefär som om det vore en spegel. Man måste ju se motivet. Det finns liksom en kamera på både på fram och baksidan men det går inte att ta selfies med baksidan eftersom det är knepigt att rikta kameran på måfå mot sig själv. Finns valmöjlighet om man vill ta vanliga bilder, filma eller ta selfies.
Gossen Ruda
Så som i en spegel... Ok, tack. Det klarnade lite men inte helt, kanske beroende på att jag inte riktigt vet hur smartfånarna fungerar. Jag är ju bara van vid riktiga kameror. Vad jag inte fattar heller är om det nu är så i alla smartfånar, varför inte ha en funktion i apparaten som automatiskt vänder bilderna?
*Stintan*
Kanske finns mer avancerade telefoner än min som har en funktion som rättvänder selfies. Min har bara två redigeringsmöjligheter, beskära och rotera.
Gossen Ruda
Jag fattar nog principen nu. Kameran visar en fiktiv spegelbild på skärmen för att man skall kunna sikta och den måste vara spegelvänd för annars blir det knas med siktet. Sen när man trycker av blir det enligt principen Vad du ser är vad du får. Fast att inte mobilen kan vända bilden rätt är svagt, det framgår ju att den är spegelvänd.
*Stintan*
Nja det du ser på skärmen är ju inte spegelvänt men bilden du tar blir det. Vad spelar det för roll att bilden är spegelvänd. Man ser ju inget annat än en nuna eller två på en selfie. Dessutom oftast dåligt kvallitté då kameran på framsidan är mycket sämre än den man tar vanliga foton med.
Gossen Ruda
Är du säker på att bilden är rättvänd? Om du inte ser en normal spegelbild blir det väldigt svårt att ställa in kameran, du måste vrida motsatt vad du är van vid när du tittar i en spegel. Om det har skillnad? Titta på bilderna på min oshimen Akicha och hennes hund Luana. Hon la upp en spegelvänd selfie på Instagram som jag har vänt. Bilderna är ganska olika och på den ena är luggen åt fel håll vilket man ser direkt, hon har den alltid åt samma håll. Vilken bild är rätt då? En ledtråd, hon har ett födelsemärke under höger öga.

*Stintan*
Ja jag är säker. Kollade just med en lampa placerad på min högra sida. På skärmen syns den också på den högra sidan men på bilden hamnade lampan på den vänstra sidan. Man kan inte ställa in något på kameran. Bryr mig inte ett smack om selfisar blir spegelvända, det är ju inga porträttbilder precis.
Gossen Ruda
Jag tror poletten har ramlat ner nu, frågan är om jag kan förmedla kunskapen. Du har en lampa på din högra sida, på skärmen är den också till höger. Om en åskådare lånar telefonen, fryser bilden och vänder på kameran för att jämföra är lampan fortfarande till höger på bilden men om hen tittar direkt på dig är lampan till vänster. Kameran tillverkar en spegelbild för att du skall känna igen dig men det är en spegelvänd fysisk bild för en spegelbild finns egentligen inte. Tack för hjälpen.
*Stintan*
Låter omständligt men så är det biggrin.gif Finns säkert nån som kan förklara det bättre än jag.
Gossen Ruda
Jag tror inte ens att mobilerna har två kameror, det räcker med att föra in ett prisma framför bildelementet som vänder bildfältet 180 grader och vips är den spegelvända bilden klar att tas. Edit: Vete 17 om det stämmer förresten? Jag har inte sysslat med optiska tankegångar på 50 år.
*Stintan*
Ja jag vet inte men frontkameran har färre mp än den bakre kameran och man måste markera vilken man ska använda.
Gossen Ruda
Du kan ha rätt, jag bara spånar.
*Stintan*
Dom sa på fråga lund att det numera finns vissa kameror som automatiskt vänder på bilden. Dom förklarade att den bild jag ser på skärmen är som när jag ser mig själv i spegeln medan bilden jag skickar och som andra ser är så som andra ser mig. Alltså blir min högra sida till vänster på bilden du ser. Till höger på en människa du tittar på framifrån är ju alltid den personens vänstra sida, Så ställer du dig med ryggen mot bilden på tjejen så får ni vänster och höger på samma sida.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon