kixan65
09-08-2016, 19:25
Hej!
Är det någon som vet vad det kan vara för fel på mina rosor? Det här är en bild från min Queen of Sweden där nästan alla blad ser ut så här utom dom nyaste.

Flera av mina andra rosor ser likadana ut.
Tacksam för svar!
MVh
Kicki
Det är mjöldagg, en svampsjukdom som kan komma när det varit för torrt. Plocka bort allt du kan och släng i soptunnan. Det finns ett medel som heter Kumulus som kan sprutas förebyggande om man har någon ros som det ofta kommer tillbaka på, ska vara mycket svavel i det, ett pulver som blandas i vatten. Om detta nu var något tillfälligt i sommar så nöj dig med att ta bort fula blad.
havtorn74
10-08-2016, 18:22
Jag har ofta problem med mjöldagg på en del rosor som krukodlas och förutom missfärgningar och gråvita beläggningar på både blad, blombottnar och stjälkar brukar ett tydligt symptom vara att bladen blir mer eller mindre buckliga och deformerade där angreppet satt sig, så jag tror faktiskt inte att det där är mjöldagg.
Jag tror snarare att det är ett långt gånget och ovanligt stort insektsangrepp av rosenstrit eller möjligen trips. Prova att dra med fingret över ett angripet blad så märker du om det är som en beläggning. Om det är det kan det vara mjöldagg men annars är det mer troligt med ät-/sugskador. Kolla då försiktigt (de flyger och är snabba) om du hittar några små insekter på undersidan av bladen och kläm ihjäl dem (när det ser ut som på din bild så kanske de redan ätit färdigt dock och då hittar du inga).