Full version: chili!
anna_carolina
tjabba!
mina chili plantor är ungefär 10 - 15 cm höga nu! men ja har dom bara sitter i en varsin liten så kruka i plast......jag vet inte men hur stor kruka bör man ha och hur mycke göding vill dom ha o när ska jag börja me de???
carro
mute
Hej!

Detta är mitt första chili-år också, så jag är ingen expert (ännu tongue.gif ) , men jag kan dela med mig av de tips jag fått, och vad jag läst mig till;

Skola inte om plantorna till för stora krukor direkt, utan gör det hellre två gånger. Chilins rötter grenar sig tydligen inte förrens de når krukans vägg, eller något hårt som de inte kan växa igenom. Att blanda lecakulor i jorden tror jag är bra för chili.

Första omskolningen gjorde jag från sätt-krukan till 1,5 liters plastkrukor och lade leca kulor i botten. Jag har nu gjort en andra omskolning till 3 och 5 liters plastkrukor. De lecakulor som var i 1,5literkrukans botten blandade jag in i jorden på dessa nya (självklart dränerade jag även de nya krukorna med leca i botten blink.gif ).

Innan jag satte i plantan i den nya krukan lade jag en näve hönsgödsel under den. Jag läste att dett skulle vara bra i boken Chilipeppar , ett rekomenderat köp!

Jag tror att några plantor kommer jag även driva upp till 10liters krukor senar i sommar... jag älskar chili!

Lycka till!

Johan!
anna_carolina
ok men då ska jag nog plantera om min nu !!! (=
o gödsla dom!
smile.gif tack för svaret!
anna_carolina
hmmm har en till fråga som jag kom på!! tongue.gif på sommaren måste man ta in chilin under natten då till ett varmare ställe eller???eller kan dom stå ute???
KURT
CITAT (anna_carolina @ 23-04-2004, 15:14)
hmmm har en till fråga som jag kom på!! tongue.gif på sommaren måste man ta in chilin under natten då till ett varmare ställe eller???eller kan dom stå ute???

Om det är kallare än 5-8 grader så bör man ta in dem (de kanske klarar någon natt), de överlever om det inte är frost. Men de kan stressas av låga temperaturer så att de stannar av i tillväxten.
anna_carolina
okej då tar ja in dom i sommar de e säkrast! sleep.gif
Ingrid på Västkusten
Jag tar ut mina chilisar mitt i somamren så får de står i skyddat läge - nej de växter int enär tempen sjunker ner emot åtta fem grader men det är ju på hösten det definitionen på sommar är just at medeltempen är över tio grader. Och ha dem ute medans tempen sjunker så lågt på nätterna men är kanske +20 på dagen är ju att frukterna mognar,

Hälsar Ingrid
anna_carolina
ok tack för svaret!!
kantarell
Hejsan!

Jag sådde vad jag trodde var chili för första gången idag. Tog frön direkt från en färsk frukt men när vi sedan använde själva fruktköttet i matlagning insåg vi att den inte var stark alls! Blev klart besviken då jag köpt likadana i samma affär tidigare och de då haft den styrka jag nu hoppades få från plantorna. Råkar det här alltså varit en väldigt mild sort och jag därmed får finna mig i det eller börja om på nytt med sådden? Någon som vet?

/en som vill ha chiliplantor med lite sting i skörden
Ingrid på Västkusten
Kan vara behöver itne vara - svårt å säga då en del av styrkan beror ju på hur de odlas med. Och just med köpta frukter kan man aldrig vara säker på vad man får helelr då det är hybrider som odlas.....kika annars in på www.ortagarden.com
och botanisera i deras smaskiga sortiment!

Hälsar Ingrid
Red Savina
Hej!

Om du bara använder köttet utan frön och fröfästen så tappar du i princip all stryrka.
En frukt har sin mesta styrka just vid fröfästet med lite svagare styrka i kärnan.
Vill du ha hettan så skall hela frukten användas.
JonasQ
Jag har odlar chili i ett par år, både från köpta frön och från frukter. När jag tagit frön från frukter har resultatet varit väldigt varierande. Plantorna har (antar jag) fått mammas eller pappas egenskaper och fruktbildningen en annan än på den köpta frukten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon