Magnus73
Vi planterade ett nyinköpt magnoliaträd i juni månad och allt verkade frid och fröjd. Nu efter två veckors semester så märker vi att trädet inte mår toppen. I ganska rask takt gulnar bladen, blir bruna och ramlar av. De ramlar av nerifrån uppåt.

Vi har planterat trädet enligt (som jag kan se i alla fall) konstens alla regler, med rhondendronjord samt torv och vattnade ok i början. Under semestern mindre naturligtvis. Trädet står förhållandevis skyddat. Trädet står mellan två relativt stora sprireor.

Är det någon som kan förklara vad problemet kan vara?
Skickar med en bild på trädet från idag.

Med vänliga hälsningar
Magnus
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske lite torrt det är förvånandsvärt torrt i marken trots regnskurar, vi fick massor av regn igår men det var jättetorrt längre ner märkte jag då jag skördade potatis. Nyplanterat brukar man behöva vattna hela första säsongen inte bara i början.
Huggorm
Ja, jag tror också på torka, det där trädet har mycket lövmassa för att vara nyplanterat och frågan är om det kan suga tillräckligt mycket vatten innan rötterna är ordentligt etablerade.
Magnus73
Ja, det är min tanke också - men som nybliven trädgårdsinnehavare så är jag lite rookie på detta - när ni säger mycket vatten - hur mycket pratar vi då om?

Uppskattar att en tredjedel av bladen har försvunnit - medan de långa grenarna fortfarande växer på och skapar nya. Så lövmassan var ännu större tidigare...
Huggorm
Väldigt svårt att säga, det beror på hur marken är
Gunilla T
Du verkar ju ha gjort riktigt med jordblandningen, torv + R. jord men du blötlade väl torven innan? Torv är vattenavstötande så man behöver vattna och vända den tills den tar upp vatten, sedan håller den fukt väl men gräver man ner torr torv så tar det länge innan den sugit i sig av vattnet och trädrötterna hamnar då i snustorr torv.
Magnus73
Nej, det förstod jag inte att det skulle göras, dvs att torven skulle blötläggas innan.
Jorden runt om kring är lerjord. Så jag fortsätter väl att vattna rejält och successivt så kanske den tar sig. Eller är trädet kört? Har rötterna förstörts?

Med vänlig hälsning
Magnus
Huggorm
Än är det inte kört, fortsätt försöka. Det kan hända att löven gulnar ytterligare och faller av, men det är ju snart höst ändå. Den kanske kommer jättefint till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon