Trampendal
Har någon en "mirakelmetod" för att få bort avlagringar på en försummad toastol?
Det är innerkanten på skålen som är helt ingrodd. Jag har skrubbat med såpa, sen skurkräm, skrubbsvamp och till slut stålull, men nej, det går inte.
Finns ju grejer man kan spreja på, men det rinner ju bara ner så det hinner ju inte verka.

Någon form av mekanisk bearbetning är nog det enda, men vad ska man ta? Fotfil?
Huggorm
Roterande stålborste? rolleyes.gif

Det kan vara avlagringar baserade på kalk. Lite ättika eller annan syra kan hjälpa.
Anki på Öland
Strö på citronsyra och låt det ligga där ett tag.
Trampendal
Tack för tipsen! Problemet är ju bara att ytan är lodrät.
Hur får jag ättikan eller syran att sitta kvar tillräckligt länge för att hinna verka?
Aqvakul
hushållspapper fäst med silvertejp
Trampendal
CITAT (Aqvakul @ 12-08-2016, 02:55) *
hushållspapper fäst med silvertejp

Ska prova det. Tack!
Mjärden
Hur har det gått ? Skitbra eller sket det sig ? smile.gif
Trampendal
CITAT (Mjärden @ 15-08-2016, 23:07) *
Hur har det gått ? Skitbra eller sket det sig ? smile.gif

Det sket sig. Sitter som berget.
Jag får väl införskaffa det där fantastiska "Cillit Bang" så är problemet löst i ett nafs (har man ju sett i reklamen). smile.gif
Bee
CITAT (Trampendal @ 16-08-2016, 02:26) *
Det sket sig. Sitter som berget.
Jag får väl införskaffa det där fantastiska "Cillit Bang" så är problemet löst i ett nafs (har man ju sett i reklamen). smile.gif

Cillit Bang Kalk o smuts ÄR faktiskt bra. Mitt gamla handfat från tidigt 90-tal ser numera nytt o fräscht ut sen jag testade md CB. Gamla kalkrester är ett minne blott. Fast, det är viktigt att inte ha på medlet för länge. Läs noga hur många minuter det skall vara på innan du sköljer av. Annars fräter man bort emaljen.
Trampendal
CITAT (Bee @ 16-08-2016, 10:04) *
Cillit Bang Kalk o smuts ÄR faktiskt bra. Mitt gamla handfat från tidigt 90-tal ser numera nytt o fräscht ut sen jag testade md CB. Gamla kalkrester är ett minne blott. Fast, det är viktigt att inte ha på medlet för länge. Läs noga hur många minuter det skall vara på innan du sköljer av. Annars fräter man bort emaljen.

Okej! Jag är allergisk mot reklam för alla mirakelmedel, men ska kanske göra ett undantag och prova då. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon