|
malarmaster
11-08-2016, 15:22
tyskarna förbereder nya lagar som förbjuder burka på allmän plats samt tar bort möjligheten för dubbla medborgarskap. just dubbla medborgarskap är i min värld lite konstigt. Man kan väl bara vara lojal mot ett land? Frankrike har ju redan t.ex slöjförbud. Är det en väg för Sveriges del? Ulf
Gossen Ruda
11-08-2016, 15:31
Tveksamt om det går i Sverige, här skall man ju vara så fruktansvärt undfallande. Inte kräva slöjförbud eller legitimationstvång för vittnen i domstol exempelvis.
Natur liv
11-08-2016, 16:41
CITAT (malarmaster @ 11-08-2016, 16:22)  just dubbla medborgarskap är i min värld lite konstigt. Man kan väl bara vara lojal mot ett land? Jag ser inte det som konstigt att ha flera lojaliteter. Många lever med ena foten i ett land och andra i ett annat. En del på grund av arbete, men för andra befinner sig släkten i olika länder.
Gossen Ruda
11-08-2016, 16:49
Dubbla medborgarskap är inte enkelt att besluta i eftersom olika länder har olika regler. En del länder tillåter dubbelt medborgarskap, andra tillåter bara ett. Vissa länder accepterar inte att man säger upp sitt medborgarskap. En tjej i AKB48 måste snart välja. Hon är född i USA av en japansk mamma och en amerikansk pappa. Hon och hennes mamma flyttade sen till Japan så nu har hon dubbla medborgarskap. Det går bra fram till hon blir 20 och myndig, då måste hon välja ett för Japan tillåter inte dubbla medborgarskap för vuxna. Hon är 18 nu.
Huggorm
11-08-2016, 17:03
De dubbla medborgarskapen måste vara kvar, och så bör det införas en lag som stryker det svenska medborgarskapet vid brottsdomar så man kan utvisa kriminella invandrare och bli av med dom.
Slöjförbud tror jag inte på, vi måste ha någon sorts frihet i landet. Däremot kan man vägra att betala ut socialbidrag och liknande till folk som vägrar att klä sig i annat än burka och liknande, och därmed inte är anställningsbara.
Elisabeth-Västkustkolonisten
11-08-2016, 17:19
det är än så länge bara en idé av inrikesministern i tyskland. och han pratar mycket........ men burkaförbjudet är redan borta och dubbla medborgarskap skall han nu ha kvar. för den som kan tyska http://www.merkur.de/politik/innenminister...zr-6654592.html
malarmaster
11-08-2016, 17:33
det är väl rimligt att en tysk medborgare kan tala o läsa tyska? i Sverige är det inte nödvändigt,känner flera svenska medborgare som bara snackar arabiska o knagglig engelska. som sagt,sverige är underbart. ulf
Jubbe063
13-08-2016, 18:21
CITAT (malarmaster @ 11-08-2016, 18:33)  det är väl rimligt att en tysk medborgare kan tala o läsa tyska? i Sverige är det inte nödvändigt,känner flera svenska medborgare som bara snackar arabiska o knagglig engelska. som sagt,sverige är underbart. ulf Är ju inte konstigt eftersom vi inte har någon i lag fastslaget officiellt språk
CITAT (Jubbe063 @ 13-08-2016, 19:21)  Är ju inte konstigt eftersom vi inte har någon i lag fastslaget officiellt språk Är det verkligen så? Jag trodde svenska var vårt officiella språk och att vi sedan har ett antal minoritetsspråk bl.a finska, samiska och romani. Gita
13-08-2016, 19:46
malarmaster
13-08-2016, 20:18
CITAT (Jubbe063 @ 13-08-2016, 19:21)  Är ju inte konstigt eftersom vi inte har någon i lag fastslaget officiellt språk visst har vi det,både i Sverige och EU där svenska är ett officielt EU-språk. se Elisabeths hänvisning. det finns dessutom fastlagt vilka minoritetsspråk som gäller och där myndigheter har skyldighet att använda det minoritetsspråk som begärs.Som svensk medborgare behöver du alltså inte kunna svenska om du tillhör någon av de erkända minoritetsspråken. Dock är varken arabiska eller afganska erkända minoritetsspråk (än) så där behövs faktiskt att vederbörande kan svenska. Själv begär jag faktiskt att en svensk medborgare kan snacka svenska,läsa svenska m.m om man nu inte tillhör minoritetsspråken.Men i praktiken bör ju alla kunna svenska då det annars blir svårt att fungera i samhället. ulf
14-08-2016, 08:50
jag tycker också att man skall ställa vissa krav innan man delar ut medborgarskap. språket är viktig, likaså att veta hur samhället fungerar här.
Jubbe063
15-08-2016, 18:28
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-08-2016, 20:46)  OK, sen 2009. Ja, där lärde jag mig nåt nytt CITAT (malarmaster @ 13-08-2016, 21:18)  visst har vi det,både i Sverige och EU där svenska är ett officielt EU-språk. se Elisabeths hänvisning. det finns dessutom fastlagt vilka minoritetsspråk som gäller och där myndigheter har skyldighet att använda det minoritetsspråk som begärs.Som svensk medborgare behöver du alltså inte kunna svenska om du tillhör någon av de erkända minoritetsspråken. Dock är varken arabiska eller afganska erkända minoritetsspråk (än) så där behövs faktiskt att vederbörande kan svenska. Själv begär jag faktiskt att en svensk medborgare kan snacka svenska,läsa svenska m.m om man nu inte tillhör minoritetsspråken.Men i praktiken bör ju alla kunna svenska då det annars blir svårt att fungera i samhället. ulf Nej, tycker inte det är nödvändigt att kunna Svenska för att vara medborgare. Räcker gott att man kan göra sig förstådd på annat språk som de flesta andra även kan, så i realiteten duger Engelska ypperligt bra.
Gossen Ruda
15-08-2016, 19:06
Nja, det mesta här i landet försiggår på svenska så det tycker jag skall vara ett krav för medborgarskap.
Mjärden
15-08-2016, 22:01
CITAT (Jubbe063 @ 15-08-2016, 19:28)  OK, sen 2009. Ja, där lärde jag mig nåt nytt Nej, tycker inte det är nödvändigt att kunna Svenska för att vara medborgare. Räcker gott att man kan göra sig förstådd på annat språk som de flesta andra även kan, så i realiteten duger Engelska ypperligt bra. Som vanligt försvarar du den svenska mesigheten, att alla skall få göra som de vill utan att ställa några krav. Moderaterna har lagt förslag om att minska bidraget, om man uteblir från svensk- och samhällsundervisningen, göra det lättare att utvisa efter brott och tom säga upp medborgarskapet. Jag tycker det är bra att dessa förslag kommer och hoppas att de genomförs också. Sen är vi med i EU och måste anpassa våra lagar efter vad som sker i de andra EU-länderna, annars är det risk att vi får en ny invandringsvåg från länder, där lagarna stramats åt.
Jubbe063
18-08-2016, 08:20
CITAT (Gossen Ruda @ 15-08-2016, 20:06)  Nja, det mesta här i landet försiggår på svenska så det tycker jag skall vara ett krav för medborgarskap. Visst. Men tror mer på frivillighet. Dvs eftersom det mesta sker på svenska så blir det enklare om de lär sig svenska, sånt man inser som individ själv efter ett tag. Men allergisk mot att staten ska bestämma, individen är vuxen nog att fatta egna beslut om vilket språk som ska användas. CITAT (Mjärden @ 15-08-2016, 23:01)  Som vanligt försvarar du den svenska mesigheten, att alla skall få göra som de vill utan att ställa några krav.
Moderaterna har lagt förslag om att minska bidraget, om man uteblir från svensk- och samhällsundervisningen, göra det lättare att utvisa efter brott och tom säga upp medborgarskapet. Jag tycker det är bra att dessa förslag kommer och hoppas att de genomförs också. Sen är vi med i EU och måste anpassa våra lagar efter vad som sker i de andra EU-länderna, annars är det risk att vi får en ny invandringsvåg från länder, där lagarna stramats åt. Det mesiga är väl att idiotförklara individen och tro att endast staten vet vad som är bäst. Det språk eller de språk som faller sig mest naturligt för folket att använda för att göra sig förstådda ska användas oavsett om det är svenska, finska, tyska, swahili eller arabiska. Staten ska sköta säkerhet och trygghet, resten ska individerna själva bestämma över.
Gunilla T
18-08-2016, 12:59
CITAT (Jubbe063 @ 18-08-2016, 09:20)  Visst. Men tror mer på frivillighet. Dvs eftersom det mesta sker på svenska så blir det enklare om de lär sig svenska, sånt man inser som individ själv efter ett tag. Men allergisk mot att staten ska bestämma, individen är vuxen nog att fatta egna beslut om vilket språk som ska användas. Det mesiga är väl att idiotförklara individen och tro att endast staten vet vad som är bäst. Det språk eller de språk som faller sig mest naturligt för folket att använda för att göra sig förstådda ska användas oavsett om det är svenska, finska, tyska, swahili eller arabiska.
Staten ska sköta säkerhet och trygghet, resten ska individerna själva bestämma över. Den ultraliberala drömmen om nattväktarstaten kommer aldrig att bli annat än en dröm, gott så!
Huggorm
18-08-2016, 13:17
Så länge staten/samhället betalar ut socialbidrag och A-kassa har de en skyldighet att se till att folk är anställningsbara. Och pratar man bara arabiska är det meningslöst att försöka hitta egen försörjning. Detta är Sverige, det är inte någon bananrepublik i mellanöstern, skall man leva här bör man ha en vilja och ett intresse av att lära sig detta lands språk, men det är inte alla som har det. Vissa är helt nöjda när staten håller med lägenhet och betalar ut diverse bidrag, som de kan använda i lokalbutiker där ingen annan heller talar svenska. Det är inte en hållbar utveckling, det är katastrofalt för länder att få stora grupper av etniska minoriteter som håller sig för sig själva och tycker synd om sig. Det ger gängkriminalitet idag och inbördeskrig så småningom. Integration och helst assimilation är nödvändigt, och då är språket en grundpelare.
Jubbe063
19-08-2016, 08:23
CITAT (Gunilla T @ 18-08-2016, 13:59)  Den ultraliberala drömmen om nattväktarstaten kommer aldrig att bli annat än en dröm, gott så! Må så vara, men var och en måste jobba för de ideal man tror på ;-)
19-08-2016, 10:36
CITAT (Jubbe063 @ 19-08-2016, 09:23)  Må så vara, men var och en måste jobba för de ideal man tror på ;-) även om dom ville ha sharialagar i sverige? eller alla ungdomar i vissa stadsdelar som är droghandlare? och även för en invandrare finns det inte bara rättigheter utan också skyldigheter
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-08-2016, 11:36)  även om dom ville ha sharialagar i sverige?
eller alla ungdomar i vissa stadsdelar som är droghandlare?
och även för en invandrare finns det inte bara rättigheter utan också skyldigheter Det är nog just där det brister, svenskar i allmänhet och svenska politiker i synnerhet är för flata/fega för att ställa några som helst krav på de invandrare/flyktingar som vill leva och bo med oss. Tror att skolans problem också beror på den stora kravlösheten Gita
Aqvakul
19-08-2016, 14:47
Vi har åsiktsfrihet i Sverige, den ska vi vara rädda om. Vad folk tror på eller tycker är deras ensak. Men svensk lag gäller i Sverige.
Hur ställer man "krav"? I skolan, är det oerhört svårt att ställa krav, när föräldrarna inte själva ställer krav på sina barn. Här är absolut inte invandrarna värst. När högutbildade föräldrars barn missköter sig, blir det allt vanligare att man vill tillrättavisa skolan snarare än sina egna telningar.
Jubbe063
20-08-2016, 09:05
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-08-2016, 11:36)  även om dom ville ha sharialagar i sverige?
eller alla ungdomar i vissa stadsdelar som är droghandlare?
och även för en invandrare finns det inte bara rättigheter utan också skyldigheter Du läste inte mitt inlägg om vad jag anser staten ska ansvara för, eller hur? Så gå tillbaka och läs på och återkom sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|