Gudahov
Behöver råd angående beskärning/formning av äppelträd. Mottages med stor tacksamhet.

Har efter 10 år äntligen fått tag på ett äppelträd av sorten Röd Höstkalvill. Det fanns bara ett träd att välja mellan; så det var bara att ta det som gavs. Sorten är ympad på en A2-stam, men grenställningen är inte särskilt bra och för mina/platsens behov behöver de komma upp i höjd.

Skulle vilja ha tre eller fyra krongrenar som startar cirka 120 cm från marken samt ett toppskott. Vet inte hur gammal trädplantan är, men skulle gissa på i alla fall tre år. "Krukodlad" med små futtiga mikrorötter. Planterad igår.

Bifogar ett foto.

rödhöstkalvill.jpg

Som synes är dagens krongrenar inte symmetriska. De tre finaste är mer eller mindre på samma sida av trädet (inom cirka 75 grader) och för långt ned (till vänster om stammen i bilden). Däröver två över varandra åt motsatt håll cirka 10 cm ovanför. Dessa två har alldeles för liten vinkel i förhållande till stammen (men jag gissar att man skulle kunna korrigera det med en klädnypa). Därefter, ca 20 cm ovanför ytterligare ett grenskott åt ungefär samma håll som de nedanför.

Toppen på stolparna är cirka 130 cm ovanför mark. Och jag skulle vilja att den första krongrenen börjar ungefär på den höjden. Om trädet skall/kan omformas, så är det alltså den krongren som är strax under stolpens översida som kan sparas som den lägsta grenen. På det andra fotografiet (nedan) är det den lilla (beskurna) gren som är längst ned på fotografiet. Ovanför detta grenskott är toppskottet lite knixigt med olika skott.

rödhöstkalvill2.jpg

Naturligtvis är trädplantan inte alls idealisk för mina önskemål. Men det är vad jag har kunnat få tag på.

Efter att ha läst Cillas beskrivning på Juniper.se och sett/läst lite av Michael Phillips (Holistic Orcharding) min amatörmässiga bedömning att följande bör göras (och det är det som jag skulle vilja ha synpunkter på eller helt alternativa förslag):

1. Låt trädet vara en säsong så att rotsystemet får utvecklas.

2. Vårvintern 2018 (nu augusti 2016), beskär bort de nedre skotten och spara det nedersta (på andra bilden) om det har utvecklats väl.

3. Kolla om det kommit några nya grenskott att spara ovanför det nedre, sparade skotten.

4. Om det inte finns tillräckligt grenskott att använda som nya krongrenar: Toppa trädet så att det stimuleras att bilda nya skott. När skotten utvecklats under våren/sommaren 2018, bestäm och beskär och behåll de som skall vara nya krongrenar och nytt toppskott.

Är ovanstående rätt väg att gå? Eller skall jag göra något helt annat? T.ex. toppbeskära redan nu för att stimulera nya grenar?

Vad är lagom avstånd i höjd mellan krongrenar? Jag vill att detta skall bli ett stor och högt A2-träd.

Övrigt: Skall försöka ge just detta äppelträd bästa tänkbara omvårdnad. Cirka 2,5 m diameter fliskompost med gröngödselväxter (vallört mm). Har sol hela dagen (utom en timmes skugga av en hängbjörk). Ganska vindstilla läge. Tyvärr vattensorkområde, men skall lägga plantera en ring med påskliljor (lök-mot-lök) runt trädet (sorkar gillar inte påskliljelökar). Bra matjord, men bara 20-25 cm tjockt, där nedanför cirka 20 cm sand (morän jord) och där nednaför alv. Har vid planteringstillfället grävt drygt 100 cm i diameter och grävt ned till alven. Tagit bort det mesta av sanden och blandat ned sammanlagt 8 säckar av olika jorder och blandat med den urgrävda jorden. Gödslat med benmjöl.
addo
Det är alltid bra att vänta en säsong med beskärning men du kan ta bort den yttersta toppen på dom nedersta grenarna i vår för att styra mer tillväxt till de övre delarna av trädet.

Sen skulle jag ta bort en eller två av grenarna som sitter för lågt varje år, lite beroende på storlek på grenarna och hur stora de övre delarna av trädet blivit. Börja med dom grövsta grenarna för att undvika stora snittytor i framtiden. Dom låga grenarna som är kvar toppar du för att styra tillväxten uppåt. Jag ser ingen anledning till att spara den nedersta grenen om du vill att kronan ska börja vid 120 cm.

Det finns inget speciellt avstånd som är lämpligt mellan krongrenar, det som spelar roll är grenvinkel mot stammen och mellan grenar i samma nivå.

Jag tror toppen kommer förgrena sig på egen hand men annars kan du toppa trädet, spara dom grenar som har bra grenvinkel och växer i rätt riktning.

Trädet ser förövrigt ut att ha en kvist i höjd med stolpen som växer med för brant grenvinkel. Den bör du kunna justera genom att binda grenen så den får en flackare vinkel då skulle den fungera som en krongen.

Vilken form vill du att trädet ska få? En traditionell skålform med platt krona, eller en mer naturlig som många (tex Cilla) förespråkar nu för tiden?
RibesRubusVitis
Sen kan det väl vara käckt att spara det avklippta, till våren eller nästa vår, att använda som ympkvistar. Så tänker jag själv göra med frösådder som rotstockar på våren 2017. I bästa fall kanske någon blir helt perfekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon