Har efter 10 år äntligen fått tag på ett äppelträd av sorten Röd Höstkalvill. Det fanns bara ett träd att välja mellan; så det var bara att ta det som gavs. Sorten är ympad på en A2-stam, men grenställningen är inte särskilt bra och för mina/platsens behov behöver de komma upp i höjd.
Skulle vilja ha tre eller fyra krongrenar som startar cirka 120 cm från marken samt ett toppskott. Vet inte hur gammal trädplantan är, men skulle gissa på i alla fall tre år. "Krukodlad" med små futtiga mikrorötter. Planterad igår.
Bifogar ett foto.

rödhöstkalvill.jpg
Som synes är dagens krongrenar inte symmetriska. De tre finaste är mer eller mindre på samma sida av trädet (inom cirka 75 grader) och för långt ned (till vänster om stammen i bilden). Däröver två över varandra åt motsatt håll cirka 10 cm ovanför. Dessa två har alldeles för liten vinkel i förhållande till stammen (men jag gissar att man skulle kunna korrigera det med en klädnypa). Därefter, ca 20 cm ovanför ytterligare ett grenskott åt ungefär samma håll som de nedanför.
Toppen på stolparna är cirka 130 cm ovanför mark. Och jag skulle vilja att den första krongrenen börjar ungefär på den höjden. Om trädet skall/kan omformas, så är det alltså den krongren som är strax under stolpens översida som kan sparas som den lägsta grenen. På det andra fotografiet (nedan) är det den lilla (beskurna) gren som är längst ned på fotografiet. Ovanför detta grenskott är toppskottet lite knixigt med olika skott.

rödhöstkalvill2.jpg
Naturligtvis är trädplantan inte alls idealisk för mina önskemål. Men det är vad jag har kunnat få tag på.
Efter att ha läst Cillas beskrivning på Juniper.se och sett/läst lite av Michael Phillips (Holistic Orcharding) min amatörmässiga bedömning att följande bör göras (och det är det som jag skulle vilja ha synpunkter på eller helt alternativa förslag):
1. Låt trädet vara en säsong så att rotsystemet får utvecklas.
2. Vårvintern 2018 (nu augusti 2016), beskär bort de nedre skotten och spara det nedersta (på andra bilden) om det har utvecklats väl.
3. Kolla om det kommit några nya grenskott att spara ovanför det nedre, sparade skotten.
4. Om det inte finns tillräckligt grenskott att använda som nya krongrenar: Toppa trädet så att det stimuleras att bilda nya skott. När skotten utvecklats under våren/sommaren 2018, bestäm och beskär och behåll de som skall vara nya krongrenar och nytt toppskott.
Är ovanstående rätt väg att gå? Eller skall jag göra något helt annat? T.ex. toppbeskära redan nu för att stimulera nya grenar?
Vad är lagom avstånd i höjd mellan krongrenar? Jag vill att detta skall bli ett stor och högt A2-träd.
Övrigt: Skall försöka ge just detta äppelträd bästa tänkbara omvårdnad. Cirka 2,5 m diameter fliskompost med gröngödselväxter (vallört mm). Har sol hela dagen (utom en timmes skugga av en hängbjörk). Ganska vindstilla läge. Tyvärr vattensorkområde, men skall lägga plantera en ring med påskliljor (lök-mot-lök) runt trädet (sorkar gillar inte påskliljelökar). Bra matjord, men bara 20-25 cm tjockt, där nedanför cirka 20 cm sand (morän jord) och där nednaför alv. Har vid planteringstillfället grävt drygt 100 cm i diameter och grävt ned till alven. Tagit bort det mesta av sanden och blandat ned sammanlagt 8 säckar av olika jorder och blandat med den urgrävda jorden. Gödslat med benmjöl.