plantmedicine
Jag undrar om någon vet namnet på denna kaktus?
Fått ärva den av min bortgångna mormor och hade gärna velat veta namnet på denna art.

Tacksam för svar! smile.gif

Kaktus

teo
Jag ser ingen kaktus på bilden?
sparvuggla
CITAT (plantmedicine @ 13-08-2016, 10:31) *
Jag undrar om någon vet namnet på denna kaktus?
Fått ärva den av min bortgångna mormor och hade gärna velat veta namnet på denna art.

Tacksam för svar! smile.gif

Kaktus

Ja jag vet. Den heter Braliopuntia brasilienses. Jag har 2 st själv. dryga metern höga. Men mer frodiga än din.
Ställ den ljusare, den älskar sol, låt torka upp mellan vattningarna.
Vissa kallar den för trädkaktus bara, fast det är inte riktigt.

Välkommen till forumet, det behövs nya människor här.
teo
Det var inte lätt att se på bilden - den verkar ha trimmats på de flesta 'bladen' under lång tid. Min Brasilopuntia (som den heter) ser ut så här:
[attachment=85743:DSC_1865_c.JPG]
sparvuggla
CITAT (teo @ 14-08-2016, 11:00) *
Det var inte lätt att se på bilden - den verkar ha trimmats på de flesta 'bladen' under lång tid. Min Brasilopuntia (som den heter) ser ut så här:
[attachment=85743:DSC_1865_c.JPG]

Jag tror din är ganska gammal och har växt sakta med tanke på hur den ser ut. Grov stam bl.a. Mina har blivit så här av ett blad på 2 år.
Har din blommat?
Mina ser ut så här
[attachment=85747:tradkaktus2.jpg]

[attachment=85748:tradkaktus.jpg]

teo
Min är nog max 5 år - de flesta opuntia växer ganska snabbt - jag har klippt ner min några ggr för att den inte ska bli alltför yvig - man vill helst inte komma i närkontakt med den - taggarna har dessutom hullingar och fastnar lätt i fingrarna. Inga blommor - tror den måste bli betydligt större för det - det är ju egentligen ett träd i naturen.
sparvuggla
CITAT (teo @ 14-08-2016, 21:33) *
Min är nog max 5 år - de flesta opuntia växer ganska snabbt - jag har klippt ner min några ggr för att den inte ska bli alltför yvig - man vill helst inte komma i närkontakt med den - taggarna har dessutom hullingar och fastnar lätt i fingrarna. Inga blommor - tror den måste bli betydligt större för det - det är ju egentligen ett träd i naturen.

Storleken räcker nog men för blomning krävs kallare övervintring.
Ja, den är väldigt taggig överallt, både stam och blad.
teo
Övervintringen på en inglasad balkong (med lite värme på vintern, ca 5-7 C) räcker nog - många av mina andra kaktusar där blommar villigt.
sparvuggla
Ja det låter perfekt.
Möjligt att det finns lite olika sorter även inom dessa.
plantmedicine
Tack för alla svar! Så himla tacksam smile.gif

Och tack för tipsen, nu vet jag hur jag ska ta hand om den.

Bör jag plantera om den till större kruka?

Varma kramar
sparvuggla
CITAT (plantmedicine @ 01-09-2016, 08:01) *
Tack för alla svar! Så himla tacksam smile.gif

Och tack för tipsen, nu vet jag hur jag ska ta hand om den.

Bör jag plantera om den till större kruka?

Varma kramar

Jag skulle vänta till våren med omplantering, men det är en växt som kommer att reagera positivt till det ganska fort.
Du kan offra ett blad vid samma tillfälle, och få en ny stark växt. Ta ett stort blad, låt torka några timmar i luften och plantera.
plantmedicine
Hej igen!

Nu har min kaktus vissnat lite. Bladen är rynkiga och ser tydligt att den inte mår så bra. Den har vuxit och fått nya blad men nu helt plötsligt reagerat såhär.

Vad ska jag göra? Plantera om, kolla om rötterna är mögliga?

Har inte vattnat den så mycket, ska jag helst låta jorden vara helt uttorkad?

Tacksam för hjälp och svar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon