Kaktusgalen
Jag fick min kaktus för 2 månader sen, innan så va den helt normal men nu har den börjat må dåligt. Den har börjat tappat blad som blivit gula. En efter en blir gul och tappas. För någon månad sen vattnade jag den alldeles för mycket så nu har det stått och inte fått vatten på ett tag. Innan har den stått i väldigt öppna fönster och fått väldigt mycket ljus på sig. De va innan den flyttade in hos mig. Men för några dagar sedan flyttade jag den till ett ljusare ställe. Men jag är ändå orolig för att den inte ska klara sig. Har ni något tips på hur jag ska göra för att den inte ska må dåligt? Ska jag vänta att vattna längre, ska jag byta plats eller byta ut jorden? Snälla ge mig lite tips!!

Tyvärr så kunde jag inte infoga några bilder sad.gif
Pest
Det var ju ett par månader sedan den här tråden påbörjades, så vet inte om du lär se detta lol

Men vad är det för typ av kaktus? Många suckulenter kan ju tappa gamla blad naturligt
Vad står den i för ttp av jord? Har du planterat om den? Hur ser rötterna ut? Det kan ju vara så att den drabbats av rotröta (den var blivit övervattnad många gånger och rötterna börjat röttna), i så fall kan du gräva upp den och se/känna ifall den börjat bli missfärgad och mjuk/svampig

Kaktusar och suckulenter vill ha väldränerad jord, vattet ska i princip bara rinna rakt igenom. Vanlig blomjord duger alltså inte, kaktusjord utblandad med tex leca eller grus kan duga (obs, är absolut ingen jordexpert)
Vattna en eller två gånger i månaden vår/höst, oftare om sommaren ifall behov finns, och helst inte alls under vintern. Mer eller mindre dränk den (eller åtminstone vattna tills du ser att det rinner ut på botten) och låt den torka helt mellan gångerna! Om sommaren kan du bada den ett par gånger också:) dvs låt den stå i tex diskho någon timme, men se till att den får torka helt till nästa vattning! Att bli vattnad lite nu och då mår den bara dåligt av
De ska stå i en kruka med dräneringshål, om vattnet inte har någonstans stt ta vägen kan kaktusen börja ruttna. Terrarier och glaskupor är fina, men kommer garanterat döda din kaktus
De vill också ha så mycket ljus som möjligt! Helst fönster i söderläge, full sol hela dagen lång

Jag hoppas du fått liv i den och att den mår bra nu!:)
teo
Gissar att det inte är en kaktus utan en Euforbia (t.ex Euphorbia trigona). Kaktusar har inte blad (utom några få släkten som Pereskia/Pereskiopsis). Novemberkaktus och liknande med ledstycken skulle jag inte vilja kalla blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon