Full version: Okänd daglilja
ayimages
Köpte några dagliljor härifrån i våras, bland annat "Here lies Butch" och "Mulberry Freeze". Fick denna blomma som inte liknar dessa. Någon som vet vad denna daglilja heter istället? Ca 75 cm i höjd, stora ljus oranga blommor ca 15 cm i diameter. Tacksam för förslag.
Gunilla T
Det finns mer än 50.000 dagliljehybrider och det kommer ständigt nya, många är nästan identiskt likadana. Det är omöjligt att i efterhand identifiera en daglilja så det enda jag kan komma på är att ställa frågan direkt till säljaren och hoppas på att de har koll på sitt sortiment.
ayimages
Hoppades att någon här kände igen det, eftersom det är köpt från Odla.nu. Frågade säljaren men har inte fått något svar. Nåväl, får döpa om blomman till något annat.
Eva i Skåne
Tyvärr kan jag inte heller hjälpa dig och erfarenheten av att fråga säljaren, dvs Odla.nu, är negativ. Räkna inte med nåt svar. Det har jag inte fått ännu sedan jag klagade på pelargonsticklingar som jag köpte i våras. Skriv igen säger jag ändå. Jag tror inte dom kan svara på vilket namn din daglilja har, men du har rätt att få en ny vara av den sort du beställt. Kanske, kanske...

Förr var Odla.nu ett litet privat företag och man fick alltid hjälp och kompensation om något blivit fel. Idag handlar allt bara om att tjäna pengar. Jag har handlat här för sista gången.
caprifol
Som Gunilla T säger så finns det mängder av hybrider som liknar varandra, men jag tror att det kan vara FULVA. Kolla bilder på nätet. Den blommar rätt sent.
ayimages
Håller med att det liknar H. fulva. Då blir jag ganska besviken då jag skulle aldrig har köpt en fulva.
caprifol
Förstår det, men den är ju vacker trots att den är så pass vanlig. Vill också tillägga att jag bad engelsk dagliljeexpert kolla fotot o identifiera. Så jag borde ha skrivit "HON tror"... Att ge hundraprocentigt säkert svar går dock inte då man inte ser blomman i verkligheten, men om inte säljaren kan svara är nog detta det mest proffsiga svar du kan få.
ayimages
Tack för feedback! Enda sättet att veta vad man köper är att köpa en blommande planta. Senaste tiden har jag fått flera felmärkta perennner härifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon