Full version: trachycarpus bulgaria
andreas i uppsala
de har grott!!

Extra fina gener i dessa, d.v.s extra härdiga än tidigare.

För er som inte vet så detta små blivande väderkvarnspalmer från den kallaste plats man kan tänka sig, i plodov i bulgarien. Moderplantorna har flera gånger klarat -28 utan skador!!
Copycat
Ursäkta ! Vad ligger dom på/i för något? unsure.gif
andreas i uppsala
en handuk tongue.gif ser du inte det
Ingis
CITAT (andreas i uppsala @ 22-04-2004, 20:02)
de har grott!!

Extra fina gener i dessa, d.v.s extra härdiga än tidigare.

För er som inte vet så detta små blivande väderkvarnspalmer från den kallaste plats man kan tänka sig, i plodov i bulgarien. Moderplantorna har flera gånger klarat -28 utan skador!!

Vad spännande Andreas.
Hade inte en aning om att det fanns härdiga väderkvarnspalmer. Ska du så alla?
Eller kommer du möjligtvis att kunna tänka dig att sälja någon planta? rolleyes.gif wub.gif
Copycat
Öhh.....nä Andreas, jag såg faktiskt inte det. unsure.gif Det såg snarare ut som om du kastat ut dom i snödrivan (som inte längre finns), nu när man vet så syns det ju. tongue.gif
Fenja
Jag tänkte också: Har han groddat plantor i snön?!! biggrin.gif
Fenja
andreas i uppsala
snö tongue.gif det skule vara väldigt svårt att få tag på nu. HAr inte sett skymten av snö på över en månad.

bulgariska väderkvarnspalmer
LenaTuring
Är du en palmsamlare? rolleyes.gif
Kajsa
Får du för många köper jag gärna. biggrin.gif
andreas i uppsala
ja, palmer och andra exoter är min specialité.

kajsa, kanske det kanske, har 80 st, men har också runt 50st washintonia filifera's som jag först måste bli av med. De är från den kallaste platsen i grekland, där det faktiskt kan bli riktigt kallt på vintern(15-20 minus). Filferorna växer fort och är snart inne på sitt andra blad.

Det är klassiska los angeles palmer, men är även mycket vanliga runt medelhavet
LenaTuring
Blir lite nyfiken, hade inte en aning om att det fanns palmer som tål så kallt. Har du dina palmer utomhus alltså? unsure.gif
andreas i uppsala
Okunnighet är orsaken till det, skulle folk veta mer så skulle trädgårdarna se helt annorlunda ut. Det finns även banan,passionsfrukt,bambu,citrus,korkek, etc som klarar sig i skandinavien.

Det är bara att söka på nätet. Du kan också kolla på mitt album, men palmer och andra exotiska växter för skandinavien av Leift Klinström är nog bäst, men det ploppar up nya svenska exotsidor hela tiden. Än så länge är vi ganska få(10-20) men om några år då är vårt mål förhoppningsvis nått.
Cilla
Din trädgård är en som man bara måste titta in i om man passerar Uppsala, den saken är klar. Ni som inte tittat i Andreas album - gör det!

Hur fick du tag på fröerna?

På tal om aprikosträd som vi diskuterade tidigare - jag såg ett aprikosträd idag för zon 2: Oranje. Finns på Zetas, mycket fina exemplar.

Här säljs de också.

Såg också någon stackars ympad persika av dvärgtyp, som var härdigare än Frost och Anna Helena. Litet, pytte, blommade redan, men kanske skulle klara sig ute i mycket skyddat läge.
mona
Hej Andreas.
Var inne och kikade på din hemsida. Väldigt läckert med palmer i snö
måste jag säga.
Kommer du att sälja några av dina washintonia,filifera?
Jag skulle gärna vilja köpa någon i såfall.
Ha en trevlig helg. biggrin.gif
andreas i uppsala
här säljs inget, här ges det bort tongue.gif eller möjligen byta mot annat.

I dag kom min hybridkorkek smile.gif Korkeken blommar och de första bladen har redan kommit. Den är fin, och special anpassad för min lilla trädgård, den växer i pelarform(nästan)

Jag fick också mina två agaphantus donau idag, De härdigaste agaphantusarna som finns(afrikas blå lilja smile.gif En riktigt fin dag med andra ord biggrin.gif
-asno-
Vilka bilder!
Jag vill också ha palmer, det är nu man säger varför bor man i zon 7 mad.gif

/Åsa
andreas i uppsala
själv bor man egentligen utanför gränsen, men inne i stan är det mycket, mycket mildare, sen finns det också ett mycket stort utbud av extra härdiga exoter, exoter som man aldrig trodde var härdiga i sverige.

Om man jämför med vissa platser i världen där desa exoter växer, ja då är sverige rena tropikerna. Min bild av vad som går och inte går ligger nu upp och ner. Man hör hela tiden histroier om att sverige är så kallt och hemskt, visst är det det, men det finns platser som är änuu värre. smile.gif
wolkenkrabber
jag har kollat i ditt album jag är grön av avund smile.gif det är verkligen roligt det du håller på med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon