annikaNn
Hej

Vi har en avenbokshäck som behöver klippas ner ordentligt både på bredden och på höjden. Sidorna är nog inga problem att ta med häcksaxen, men på höjden är det alldeles för tjocka grenar. Jag har pratat med en kille som just klipper häckar men han sa att deras verktyg skulle förstöras. Han föreslog att vi skulle använda en motorsåg. Är det en bra idé eller kan det förstöra häcken?

Aqvakul
Motorsåg fungerar säkert bra, men det kräver något stadigt att stå på. Observera att där du sågar, blir häckens sluthöjd.
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2016, 15:11) *
Motorsåg fungerar säkert bra, men det kräver något stadigt att stå på. Observera att där du sågar, blir häckens sluthöjd.

Håller inte med om det sista. Jag har kapat ner häcken ordentligt och sen växer den upp igen.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 18-08-2016, 15:17) *
Håller inte med om det sista. Jag har kapat ner häcken ordentligt och sen växer den upp igen.

Klart den växer upp igen, men blir det snyggt? Dessutom får häcken bättre stadga med genomgående stam, vilket är särskilt viktigt om man vill hålla den smal.
Huggorm
Motorsåg låter överdrivet, funkar det inte med en vanlig sekatör eller grensax? Så enormt grova kan stammarna inte vara på den höjden. Då får man snyggare snittytor och mer kontroll.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 18-08-2016, 15:52) *
Motorsåg låter överdrivet, funkar det inte med en vanlig sekatör eller grensax? Så enormt grova kan stammarna inte vara på den höjden. Då får man snyggare snittytor och mer kontroll.

Funkar det med grensax är det att föredra.
Gossen Ruda
Jag märker ingen skillnad på häcken under och över snittet. På vintern kan man se var den är kapad men inte när löven kommer fram.
annikaNn
Det är en gammal häck som är mellan 30 och 40 år. Vi har klippt den på höjden varje år men den växer upp igen och lite till. Stammarna har blivit så tjocka så det inte går med grensax, inte utan att slita ut den som den där häckklippskillen sa. Så det låter som det behövs en motorsåg. Annars får man ta en grensåg där det behövs och ta det mesta med grensax. Det är kanske bättre men lär ju ta sin lilla tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon