annikaNn
Hej

Vi har en avenbokshck som behver klippas ner ordentligt bde p bredden och p hjden. Sidorna r nog inga problem att ta med hcksaxen, men p hjden r det alldeles fr tjocka grenar. Jag har pratat med en kille som just klipper hckar men han sa att deras verktyg skulle frstras. Han freslog att vi skulle anvnda en motorsg. r det en bra id eller kan det frstra hcken?

Aqvakul
Motorsg fungerar skert bra, men det krver ngot stadigt att st p. Observera att dr du sgar, blir hckens sluthjd.
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2016, 15:11) *
Motorsg fungerar skert bra, men det krver ngot stadigt att st p. Observera att dr du sgar, blir hckens sluthjd.

Hller inte med om det sista. Jag har kapat ner hcken ordentligt och sen vxer den upp igen.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 18-08-2016, 15:17) *
Hller inte med om det sista. Jag har kapat ner hcken ordentligt och sen vxer den upp igen.

Klart den vxer upp igen, men blir det snyggt? Dessutom fr hcken bttre stadga med genomgende stam, vilket r srskilt viktigt om man vill hlla den smal.
Huggorm
Motorsg lter verdrivet, funkar det inte med en vanlig sekatr eller grensax? S enormt grova kan stammarna inte vara p den hjden. D fr man snyggare snittytor och mer kontroll.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 18-08-2016, 15:52) *
Motorsg lter verdrivet, funkar det inte med en vanlig sekatr eller grensax? S enormt grova kan stammarna inte vara p den hjden. D fr man snyggare snittytor och mer kontroll.

Funkar det med grensax r det att fredra.
Gossen Ruda
Jag mrker ingen skillnad p hcken under och ver snittet. P vintern kan man se var den r kapad men inte nr lven kommer fram.
annikaNn
Det r en gammal hck som r mellan 30 och 40 r. Vi har klippt den p hjden varje r men den vxer upp igen och lite till. Stammarna har blivit s tjocka s det inte gr med grensax, inte utan att slita ut den som den dr hckklippskillen sa. S det lter som det behvs en motorsg. Annars fr man ta en grensg dr det behvs och ta det mesta med grensax. Det r kanske bttre men lr ju ta sin lilla tid.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon