Gossen Ruda
22-08-2016, 06:20
Knappast, virus är ofta artspecifika och mammuten är utdöd. Mjältbranden är värre men det är långt till Sibirien.
Gunilla T
22-08-2016, 07:10
Det som är skrämmande är att klimatet blivit så mycket varmare att den eviga frosten smälter och marken avger metan som är en mera potent växthusgas än koldioxid.
http://fof.se/tidning/2004/4/vikande-perma...vaxthuseffekten
*Stintan*
22-08-2016, 07:27
Vi har ju haft mjältbrandsutbrott på en del gårdar i Östergötland så sent som i sommar så inte behöver vi gå till Sibirien för att hämta det.
Gossen Ruda
22-08-2016, 08:18
Mjältbranden är lurig eftersom bakterierna kan gå in ett vilostadium och klara sig i många år, decennier eller kanske sekler. Virus klarar sig inte länge utan någon värd.
malarmaster
22-08-2016, 08:24
och orsaken till de svenska mjältbrandsutbrotten tycks vara äldre gravar med nedgrävda kadaver med mjältbrand.
Ett riktigt långlivat virus med andra ord.
Annars är jag faktiskt mer oroad över klimatet av samma anledning som gunilla t. Virus kommer o går och har alltid gjort så men de förändringar som påbörjats i klimatet kommer att drabba oss oändligt mer än vad virus gör.
konstigt nog verkar folk i allmänhet inte se problemen...
Medvetet eller av okunskap?
*Stintan*
22-08-2016, 09:14
Vad är det som får folk att tro att klimatet är statiskt.
malarmaster
22-08-2016, 16:47
säg det,klimatet har alltid förändrats under årmiljonerna.Istider,varmare perioder varvas.
Men problemet är att det nu är människan som påverkat under de senaste 100 åren så att atmosfärens medeltemperatur ökat och ställer till problem runt om i världen. Det tråkiga är att vi just nu bara ser början,ingen vet hur långt det kommer att gå.
Världen lär se helt annorlunda ut om blott 100 år med nya öknar,vattenbrist i stora delar av världen medans andra översvämmas.
2016 lär bli det varmaste året hittills under den tid som människan har kunnat mäta temperaturen.
Så visst är det oroande...
samtidigt är det egentligen dags för ny istid men kanske människan nu hjälpt till att fördröja eller kullkasta det.
sparvuggla
22-08-2016, 18:42
CITAT (malarmaster @ 22-08-2016, 17:47)

säg det,klimatet har alltid förändrats under årmiljonerna.Istider,varmare perioder varvas.
Men problemet är att det nu är människan som påverkat under de senaste 100 åren så att atmosfärens medeltemperatur ökat och ställer till problem runt om i världen. Det tråkiga är att vi just nu bara ser början,ingen vet hur långt det kommer att gå.
Världen lär se helt annorlunda ut om blott 100 år med nya öknar,vattenbrist i stora delar av världen medans andra översvämmas.
2016 lär bli det varmaste året hittills under den tid som människan har kunnat mäta temperaturen.
Så visst är det oroande...
samtidigt är det egentligen dags för ny istid men kanske människan nu hjälpt till att fördröja eller kullkasta det.
Vi tycks vara överens, om det inte handlar om politik
Huggorm
22-08-2016, 19:33
Som sagt, det går upp och det går ner. När vikingarna flyttade till Grönland var namnet motiverat. Och ett varmare Sibirien är kanske precis vad som behövs för att klara överbefolkningen i andra delar av världen.
Halaj!
Det kallas scaremongering på engelska. Kanske skrämselpropaganda på svenska. Av någon anledning älskar tidningar att vränga ut sånt här. Och människor älskar att läsa om det.
Få se om jag får ihop detta tidsmässigt:
Ebola => Fågelinfluensan => svininfluensan => Ebola(igen) => zika => mammutvirus?
Det fattas åtminstone en här i kedjan: vi kommer alla att dö i rabies pga den invandrade mårdhunden. Jag visste inte var jag skulle peta in den.
Man skall väl inte raljera för mycket om detta, för bevisligen har ju faktisk ett antal människor råkat ut för ovanstående sjukdomar.
Just svininfluensan intar en särställning i kedjan: den visar att forskare, experter, myndigheter, politiker inte alls är att lita på. Vi fick en vaccinkampanj som kostade 500 miljoner Kr (om jag minns rätt) resultatet? Ett antal barn som fick kronisk narkolepsi.
//T
P.S. Ironi är ju svårt på nätet. Jag menar att en sjukdom ploppar upp, det skrivs spaltmetrar om saken, folk får panik, men vad händer i slutändan? För 99,9 % av världens befolkning, inte ett skit.
Sån här scaremongering orkar jag inte ens gäspa åt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.