silos
Gita
CITAT (silos @ 19-08-2016, 19:17) *
Det ser inte ut att skolan har blivit fixad utan problemen inom skolan har bara ökat!
Stackars alla barn och lärare!

Politiker bara lovar och lovar och har svårt att hålla sina ord!

Ja,vart har han tagit vägen. Längesedan han syntes till.
Skäms han kanske för att han lät Romson bära hela Hundhuvuder?
Gita
Huggorm
Han har nog fått stränga order om att hålla sig utanför rampljuset.

Skall bli intressant att se PISA-resultaten så småningom, de lär ha sjunkit ytterligare. Inte för att det spelar så stor roll, men det är kul att se de ansvariga ministrarnas bortförklaringar.
Mjärden
Det räcker inte med att öka lönerna, utbilda fler lärare, om man inte samtidigt stärker lärarens ställning i klassrummet, så att vettig undervisning går att bedriva. Jag tror att man måste återinföra specialskolor, dit bråkiga och lektionsstörande elever kan skickas. Det duger inte att tex en elev saboterar undervisningen pga eget ointresse och därigenom drar ner hela klassens kunskapsnivå.
Även lärarens möjligheter till sanktioner mot elever som stör undervisningen måste öka liksom att mobiltelefonerna samlas in före lektionens början.
Gita
CITAT (Mjärden @ 23-08-2016, 20:16) *
Det räcker inte med att öka lönerna, utbilda fler lärare, om man inte samtidigt stärker lärarens ställning i klassrummet, så att vettig undervisning går att bedriva. Jag tror att man måste återinföra specialskolor, dit bråkiga och lektionsstörande elever kan skickas. Det duger inte att tex en elev saboterar undervisningen pga eget ointresse och därigenom drar ner hela klassens kunskapsnivå.
Även lärarens möjligheter till sanktioner mot elever som stör undervisningen måste öka liksom att mobiltelefonerna samlas in före lektionens början.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Självklart är det den bristande auktoritet som dagens lärare uppvisar som är skolans största problem.
Högre löner eller fler lärare (Sverige har f.ö. världens lärartätatste skola) hjälper inte alls om det inte blir så att läraren får rätt att bestämma i klassrummet.
Gita
Aqvakul
Gärna mer makt åt lärarna i klassrummet. Problemet idag är att när barnen missköter sig i skolan, skyller många föräldrar hellre på skolan än förmanar sina ungar. Hur löser vi det?
Mjärden
Ja, ibland är föräldrarna/föräldern ett lika stort problem som eleven själv. Det är nästintill omöjligt att göra något åt situationen, om man inte har föräldrarna med sig.
Jag har jobbat som extraresurs på en skola och sett både problemelever och den stora mängden duktiga och framåt elever, som gör det roligt att jobba på en skola.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Aqvakul @ 23-08-2016, 21:52) *
Gärna mer makt åt lärarna i klassrummet. Problemet idag är att när barnen missköter sig i skolan, skyller många föräldrar hellre på skolan än förmanar sina ungar. Hur löser vi det?

jag håller med dig.

när mina barn gick i skoland så jobbade vi föräldrar ihop med skolan/lärarna, inte emot.

barnen måste lära sig igen vad man får göra och vad inte och föräldrar måste lära sig att deras ungar är inte heller änglar.

elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon