Sak efter sak åtgärdas så sakteliga i vår trädgård. Som det står i min signatur var den inte så välskött när vi köpte huset, så vi får beta av (inte bokstavligt) växt efter växt efter bästa förmåga.
Husets nordost-sida har fått stå tillbaka för annat, vilket känns lite dumt eftersom det är entrésidan och därför också det som välkomnar när man kommer hem till oss. Tidigare ägaren har av någon anledning planterat tre buskar amerikansk blåbär på denna sida. Dessa trodde vi var bortom räddning eftersom de inte gav några bär alls de två första somrarna och de ser väldigt ledsna ut. Platsen känns helt fel för blåbär, då det är skugga i princip hela tiden bortsett från lite morgon/fm-sol och jorden är med största sannolikhet inte alls anpassad för blåbär. Till vår stora glädje, och förvåning, har dock två av buskarna i år haft den goda viljan att ge ganska mycket bär...och goda är de också!

Därför känns det nu motiverat att ge buskarna lite bättre livsförutsättningar och kanske hoppas på att de tackar oss med ännu mer bär framöver.
Jag har försökt läsa på om dessa buskar, men det känns ändå som att några frågor kvarstår. Hoppas därför på forumets eminenta kompetens och vilja att dela med sig av denna!

1. Buskarna är ju nu väldigt spretiga och glesa. Hur ska vi få dem buskigare? Beskärning?
2. Ska vi flytta buskarna till ett ställe med full sol, eller vill de ha lite skugga?
3. När passar det att flytta dem? Ev. beskärning, före eller efter flytt?
4. Den ena busken har mycket mindre bär. Är det en annan sort, eller är den bara ledsnare än den andra?
5. Mittenbusken har inte givit några bär alls, men den är tätare än de andra två. Är det ens blåbär?
[attachment=85778:IMG_0365.jpg]
Vänstra busken.
[attachment=85776:IMG_0363.jpg]
Denna har mycket mindre bär än den andra. (Snusdosa för referens.)
[attachment=85780:IMG_0367.jpg]
Högra busken.
[attachment=85777:IMG_0364.jpg]
Dumt nog hade jag skördat alla mogna bär när jag kom på att jag skulle fota, men dessa bär är härligt stora!
[attachment=85779:IMG_0366.jpg]
Mittenbusken.
[attachment=85781:IMG_0368.jpg]
Alla tre buskar.
[attachment=85783:IMG_0370.jpg]
Här syns storleksskillnaden mellan bären från de två buskarna som varit givmilda i år.
Mvh
Fred