Paxman
Hej på er!

Sak efter sak åtgärdas så sakteliga i vår trädgård. Som det står i min signatur var den inte så välskött när vi köpte huset, så vi får beta av (inte bokstavligt) växt efter växt efter bästa förmåga.

Husets nordost-sida har fått stå tillbaka för annat, vilket känns lite dumt eftersom det är entrésidan och därför också det som välkomnar när man kommer hem till oss. Tidigare ägaren har av någon anledning planterat tre buskar amerikansk blåbär på denna sida. Dessa trodde vi var bortom räddning eftersom de inte gav några bär alls de två första somrarna och de ser väldigt ledsna ut. Platsen känns helt fel för blåbär, då det är skugga i princip hela tiden bortsett från lite morgon/fm-sol och jorden är med största sannolikhet inte alls anpassad för blåbär. Till vår stora glädje, och förvåning, har dock två av buskarna i år haft den goda viljan att ge ganska mycket bär...och goda är de också! laugh.gif

Därför känns det nu motiverat att ge buskarna lite bättre livsförutsättningar och kanske hoppas på att de tackar oss med ännu mer bär framöver.

Jag har försökt läsa på om dessa buskar, men det känns ändå som att några frågor kvarstår. Hoppas därför på forumets eminenta kompetens och vilja att dela med sig av denna! smile.gif

1. Buskarna är ju nu väldigt spretiga och glesa. Hur ska vi få dem buskigare? Beskärning?

2. Ska vi flytta buskarna till ett ställe med full sol, eller vill de ha lite skugga?

3. När passar det att flytta dem? Ev. beskärning, före eller efter flytt?

4. Den ena busken har mycket mindre bär. Är det en annan sort, eller är den bara ledsnare än den andra?

5. Mittenbusken har inte givit några bär alls, men den är tätare än de andra två. Är det ens blåbär?

[attachment=85778:IMG_0365.jpg]
Vänstra busken.

[attachment=85776:IMG_0363.jpg]
Denna har mycket mindre bär än den andra. (Snusdosa för referens.)

[attachment=85780:IMG_0367.jpg]
Högra busken.

[attachment=85777:IMG_0364.jpg]
Dumt nog hade jag skördat alla mogna bär när jag kom på att jag skulle fota, men dessa bär är härligt stora!

[attachment=85779:IMG_0366.jpg]
Mittenbusken.

[attachment=85781:IMG_0368.jpg]
Alla tre buskar.

[attachment=85783:IMG_0370.jpg]
Här syns storleksskillnaden mellan bären från de två buskarna som varit givmilda i år.

Mvh
Fred
Gunilla T
Dina buskar mår inte bra, det syns tydligt även om de orkat producera lite bär. De ser även ut att lida av näringsbrist.

Jag kan inte särskilt mycket om just blåbär men vet att de behöver mera sol än någon timme på morgonen.

Blåbär kräver inte beskärning rent generellt med du kan stamma upp dem en aning genom att kapa de lägsta grenarna och ta bort allt som är risigt och dött så ser de genast fräschare ut. Det mesta går att klippa under JAS, dvs. nu.

Varför inte passa på att göra en större surjordsrabatt där du kan kombinera blåbären med andra surjordskrävande växter.

Grov torv, rododendronjord, kompostjord, barkmull,och grus blir en bra blandning till surjordsrabatt. Kom bara ihåg att blöta torven innan den blandas ner, en stor balja med vatten och så vända och vända den tills den är genomfuktad.

Platsen där buskarna står kan du renovera och använda till något annat genom ordentlig jordförbättring och ta bort den förfärliga markduken. Den hämmar växterna på sikt. Täckbarken som satts på buskarna är helt fel, surjordsväxter vill ha flufffig, syrerik jord att växa i, täckbark blir för kompakt.

Åsa, mälardalen zon 2
Nära en husvägg är det få växter som trivs. Mina blåbärsbuskar står i jordgubbslandet och får både sol och vatten + lite göding ibland, tyvärr ingen torv eller lågt pH men de ser jättebra ut ändå och jag får stora fina bär.
Paxman
Tack för svaren!

Gunilla:

Näe, buskarna mår inte bra alls...det var därför vi blev så glatt överraskade att de ändå ville ge oss lite goda bär. Det var nästan som att de kände på sig att vi övervägde att kassera dem, och därför pressade fram lite frukt som att visa att "Titta, vi lever! Ge oss lite bättre förutsättningar som kommer vi belöna er rikligt!" biggrin.gif

Större surjordsrabatt blir lite knepigt, vår tomt är inte så stor och de soliga platserna är få. Därför är det också konkurrens om dem. Vi vill ju ha alla möjliga buskar, pallkragar och andra livsmedelsproducerande saker, så vi måste prioritera. Dock ligger blåbärsbuskarna ganska högt upp på listan för saker vi vill ha nu när vi fått smaka på dem. Blåbärspaj är ju himmelskt gott! biggrin.gif

Vi ska absolut se till att stamma upp dem lite och rensa bort sådant som är visset.

Markduken och täckbarken ska bort, och hela den rabatten ska renoveras framöver. Problemet är att det är så mycket skugga där, så vi måste hitta växter som trivs med lite sol. Sen väntar vi på besked om var fiberkabel ska dras in i huset, så det är ingen större idé att göra någon innan dess.

Åsa,

Fint att veta att blåbär ändå kan trivas utan allt för specifika förutsättningar. Då blir det lite lättare för oss att hitta en plats att placera dem.

Mvh
Fred
Huggorm
CITAT (Paxman @ 21-08-2016, 11:38) *
Näe, buskarna mår inte bra alls...det var därför vi blev så glatt överraskade att de ändå ville ge oss lite goda bär. Det var nästan som att de kände på sig att vi övervägde att kassera dem, och därför pressade fram lite frukt som att visa att "Titta, vi lever! Ge oss lite bättre förutsättningar som kommer vi belöna er rikligt!" biggrin.gif

Så är det ofta med buskar och träd som inte mår bra. Om de känner att det börjar gå utför lägger de alla krafter på förökning innan det är för sent. Vinodlare har utvecklat mästerliga taktiker för att plåga sina vinrankor precis lagom mycket, så skörden maximeras.
Paxman
CITAT (Huggorm @ 21-08-2016, 11:57) *
Så är det ofta med buskar och träd som inte mår bra. Om de känner att det börjar gå utför lägger de alla krafter på förökning innan det är för sent.

Åhå...så då kanske det är fara i dröjsmål? fear.gif
Huggorm
Ingen akut fara, men det ser ut som du måste göra något så småningom.
Paxman
Just därför jag önskar få tips och råd här om hur vi ska gå till väga! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon