nilleand
Hej

Jag har en bukettspirea som måste beskäras ner helt till 10-15 cm höjd för att börja om på nytt. Jag vill ha kvar den men den har varit misskött och därav finns behovet av att beskära. Är det helt fel att göra det nu i augusti / september eller skulle det gå bra att göra det nu? På vilket sätt kan det bli ett sämre resultat om det görs nu istället för på vårvintern eller efter blomning?

Om ni inte alls rekommenderar att den beskärs kraftigt nu, är det då möjligt att göra något mellanting i detta läge för att till nästa vårvinter beskära den helt? Den hänger nämligen en hel del, mer än jag tror kan vara bra för den när snön faller och lägger sig med sin vikt på den.

Jag hoppas ni förstår mitt problem och behov av lösning.

Jag bor i Ystad.

Tack på förhand.

Vänliga hälsningar
Andreas
Aqvakul
Spireor är tåliga buskar. Bäst är att vänta till vårvintern. Om grenar knäcks av snön, spelar det väl mindre roll om de ändå ska bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon