Skrgrdstrd
22-08-2016, 07:38
Hej!
Har ftt upp gonen fr RCW (Ramial chipped wood - flisade grenar mindre n 7cm i diameter) r det ngon av er som anvnt detta i trdgrden - funkar det bra? Undrar ven om ngon anvnt det med framgng p grsmattor fr att skapa en luftigare grsmatta..
Med vnlig hlsning,
Christian
Huggorm
22-08-2016, 12:11
Jag anvnder det som tckmaterial runt exempelvis trd och buskar. Jag gr eget genom att kra grenar genom en kompostkvarn, d blir man bde av med grenarna och fr gratis tckmaterial. Dessutom blir det nnu bttre n det man kper, eftersom jag inte kr ngot som ens r i nrheten av 7cm, det vill sga att jag fr nnu mera bark och kambium i frhllande till cellulosa. Frutom lite kvve finns det ju ven vissa mineraler i bark, medan cellulosa nstan bara innehller kol. Den som eldar med ved ser skillnaden p att det blir mycket mera aska om man eldar ved med mycket bark.
Men jag vet inte om jag skulle lgga det p grsmattan. Mjligen kan det vara bra att blanda ut jorden med nr man anlgger en ny grsmatta.
Har anvnt RCW i tv ssonger i grnsaksodling och ca 20 r som tckning under brbuskar. Vi fick ta bort hlften av brbuskarna, eftersom skrdarna kade s kraftigt.
I grnsaksodling r enda nackdelen att man fr vara noggrann med direktsdd av grdor s att frna inte hamnar fr torrt. Annars mycket lovande, hoppas kunna sluta med grvning/frsning s smningom.
Frdelar: Bevarar fukt och mjuk jordstruktur, mycket lite ogrs, som r ltt att dra upp, inga ogrsfrn. Innehller mycket nring, frra ret planterade jag 3 verblivna purjolksplantor, de allra minsta, p ett stlle dr det fanns ca 15 cm RCW, men ingen annan gdning. Resultatet blev de tre strsta purjolkarna.
Jag odlar mycket vitlk, denna ssong odlade jag ca 85% i RCW, plantorna blev friskare n i annan tckning, lkarna rekordstora.
Det intressanta var att plantorna var mindre n vad de har varit tidigare, men lkarna var strre.
Samma gller exempelvis rdisor, bladen blir vldigt sm men rdisknlarna blir stora och jag kan odla hela sommaren utan att de gr i blom.
Intressant att se hur fort trfliset bryts ned till humus. Har brjat ett frsk att odla Jttekragskivling RCW.
Enormt lovande, kommer att flisa grenar fr glatta livet under vintern. Har sdan tur att grannen jobbar yrkesmssigt med att rja i trdgrdar och ta ned trd, s jag har obegrnsad tillgng till lmpligt flismaterial.
Flis r jttebra att tcka med i allmnhet, men inte grsmattan. Den r det bttre att drnera med sand om man vill f det luftigt.