Lönnfantast
22-08-2016, 14:39
Hej!
Jag har en fin tvåstammig lönn, men jag vet att det i det längre perspektivet aldrig är så bra för trädet, pga fläkrisk och rötrisk. Jag undrar hur man ska göra här, kapa den ena eller låta vara?
Bifogade bilder är 2 år gamla och nu är lönnen ca 4 m hög och 8-9 år gammal. På den högra bilden så ser man att delningen sker riktigt långt ned och den har varit tvåstammig ända sedan den blev påbackad av gräsklipparen då den var en halv meter hög. Nu har det växt ihop lite så de nedersta 10 cm är en ”gemensam” stam.
Om ni hade varit i min situation, hade ni då tagit bort den ena? Tror ni att en lönn generellt sett klarar den justeringen?
Om den får stå orörd kommer då klykan till slut vara högt upphissad?
[attachment=85788:L_nn_1.png]
Mvh Daniel
Här kommer en inzoomad bild också.
[attachment=85789:L_nn_2.png]
Huggorm
22-08-2016, 16:05
Klykan kommer vara på samma höjd, förutom det lilla som blir av att stammarna blir grövre, höjdtillväxten sker ju enbart i toppen.
Det finns mängder med gamla fina tvåstammiga träd, det är ingen fara.
Lönnfantast
23-08-2016, 17:44
Tack för snabbt svar!
OM jag väljer att ta bort den ena stammen, riskerar den kvarvarande att påverkas negativt, eller kanske rent av dö?
/Daniel
Huggorm
23-08-2016, 18:00
Nej, det tror jag inte, men du bör göra det nu på sensommaren och kapa gärna i sektioner så inte tyngden orsakar onödiga fläkningar i barken när trädet faller.
Aqvakul
23-08-2016, 20:48
Jag hade tagit bort den ena stammen, främst av estetiska skäl, och helst nu så här års.
snofsan
24-08-2016, 02:23
Jag sådde en gång för trettio år sedan en kastanj som grodde, kom upp som en buske med en kraftig växtkraft.
När den var två meter hög planterade jag den på sin plats. Efter ett år när den var ännu högre kom bonden förbi och sa att du kan för fanken inte ha fem stammar på kastanjen. Så jag tog bort två.
Nu står min trestammiga kastanj och pryder sin plats samtidigt som den är ett visst skydd mot nordanvinden på slätten.
[attachment=85794:kastanj.jpg]
Så jag tycker man kan ha flerstammiga träd. Kronan blir rund, tät och får fin form. I år hängde grenarna ner mot marken så jag fick klippa för att komma åt med gräsklipparen.
Snofsan
snofsan
24-08-2016, 02:52
Jag kan tillägga att det finns inga spår efter de två kapade stammarna utan hela trädet har en gemensam stam ca femton centimeter ovan jord. Varje stam är stor och kraftig och naturen själv tar hand om utrymmet mellan stammarna på bästa sätt.
Lönnar växer ju också så det knakar så jag skulle absolut behålla båda stammarna.
Träd är fenomenala på att klara sig själva!
Gossen Ruda
24-08-2016, 10:12
Skall man kapa ev extra stammar bör man göra det så tidigt som möjligt så att trädet kan växa till åt alla håll. Gör man det senare blir det ensamma trädet snett.
*Stintan*
24-08-2016, 11:05
CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2016, 11:12)

Skall man kapa ev extra stammar bör man göra det så tidigt som möjligt så att trädet kan växa till åt alla håll. Gör man det senare blir det ensamma trädet snett.
Precis och dessutom blir det oftast ganska fult på den sidan som varit emot den kapade stammen.
snofsan
25-08-2016, 14:17
Jag håller med föregående. Kapa inte. Dina lönnar är för stora redan.
mvh Snofsan
Aqvakul
31-08-2016, 09:50
CITAT (snofsan @ 25-08-2016, 15:17)

Jag håller med föregående. Kapa inte. Dina lönnar är för stora redan.
mvh Snofsan
Tycker inte jag! Men ska du kapa, så vänta inte...
Huggorm
31-08-2016, 10:17
De är ju ännu ungträd, en vuxen lönn har ju knappt ens några grenar så långt ner på stammen som de översta grenarna nu räcker. Således inga problem att ta bort ena stammen nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.