HannaHolmquist
22-08-2016, 18:48
Hej!
Jag har blivit med plommonträd som ger mycket frukt i år. Jag vet inte vilken sort det är. Jag har gallrat lite och försökt plocka ner svampangripen frukt. Trots detta blir väldigt mycket frukt svampangripen och nu undrar jag:
- vad kan jag göra för att förebygga detta nästa år?
- vad kan jag göra för att rädda skörden nu?
- kan man äta frukten som ser "dammig" ut men förövrigt är fin? Jag antar att den har början till svampangrepp.
Lyckades tyvärr inte lägga till bilder men jag tror detta är ganska vanligt så förhoppningsvis förstår ni vad jag menar.
Tacksam för hjälp!
Det är Fruktmögel, Monilia fructigena, som det är frågan om. Oftast angrips frukter som fått små skador av t.ex. insekter, fåglar eller kanske en hagelskur.
För att förebygga angrepp kommande år var noga med att plocka bort angripna frukter nu och framför allt de fruktmumier som blir kvarhängande och "fastklistrade" på grenarna senare i höst. Gallring är också viktigt, frukterna skall helst inte beröra varandra. Det kan vara idé att beskära trädet om det är tätvuxet.
Det är inte mycket man kan göra nu, bara hoppas på att det blir oskadad frukt kvar som man kan plocka.
Jag har en känsla av att man inte vill äta särskilt många plommon som har fått mögelvårtor på skalet.
HannaHolmquist
03-09-2016, 21:06
Hej och tack för svar!
Hur är det med de plommon som ser "dammiga" ut, men i övrigt är fina, kan man äta dem? Se bilder (allapå första bilden, de som inte är skrumpna på andra bilden).
[attachment=85837:image.jpeg]
[attachment=85838:image.jpeg]
[attachment=85839:image.jpeg]
Jag ser inte tecken till angrepp på första bilden. Det bästa är att smaka, smakar plommonen OK, är det bara att äta. Jag tror inte att det är farligt att få i sig mögelangripen frukt, men smaken gör att man knappast tar mer än en tugga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.