veno
Hej!

Jag tänkte ta hem massor av häst"skit" blandat med halm.

Det finns både brunnen och färsk säger ridskolan men vad ska jag välja?

Jag har aldrig använt gödsel och i nu i vår tänkte jag anlägga en perennrabatt.
Men jag antar att gödslet kan jag använda i alla rabatter...?

Snälla ni som har mer kunskap än jag, kan ni svara på hur jag ska tänka.

Jag bor i Stockholm, zon 2

Hälsningar
Anna
kerstin z5-6
Om du ska lägga det direkt på rabatterna skulle jag välja den brunna gödseln som inte bränner växternas rötter smile.gif
sonata
Hejsan
Jag har hästgödsel hemma som väntar på att bli använd. Den är blandad med ganska mycket halm. Hur vet man att den är färdig att använda. Den här är från 2002, börjarn 2003.

Vårhälsningar Sonata
karinmaria
Du kan göra krasseprovet. Ett tunt lager av den komposterade gödseln på ett fat. Så smörgåskrasse. Gror de, börjar växa och verkar allmänt välmående kan du använda gödseln.
Ingrid på Västkusten
CITAT (sonata @ 23-04-2004, 18:56)
Hejsan
Jag har hästgödsel hemma som väntar på att bli använd. Den är blandad med ganska mycket halm. Hur vet man att den är färdig att använda. Den här är från 2002, börjarn 2003.

Vårhälsningar Sonata

Med den tidsrymden så är den klar å användas.

Hälsar Ingrid

PS Man kan ja hem fifty fifty av brunnen å färsk den färwska är klar mitt i sommaren att använda ( oftast) så då kan man 'köra' lit etill biggrin.gif
gammelnalle
CITAT (karinmaria @ 27-04-2004, 22:09)
Du kan göra krasseprovet. Ett tunt lager av den komposterade gödseln på ett fat. Så smörgåskrasse. Gror de, börjar växa och verkar allmänt välmående kan du använda gödseln.

KANON!!!!
Så´na här tips bör samlas in i någon "databas" Hur gör man???
sonata
Hejsan
Vad bra då vet jag vad jag ska göra till helgen!
Har breddat en rabatt idag och ska gräva upp en ny till helgen, då blir det perfekt med hästgödsel.
Så man kan alltså redan använda gödseln efter ca några månader?
Sonata
Ingrid på Västkusten
Javisst kan man det - kolla om den är mörk och itne luktar något. 'Brunnen' är i mina ögon ett något luddigt begrepp -> ofta menar vi välan nedbruten - har dyngan legat ett år två år elelr tre år är det en viss skillnad i strukturen på den OK mellan två å tre år är det ingen enorm men ändå biggrin.gif men 'praktiskt sett' kan man använda den efter några månader men helt nedbruten på så sätt är den inte men den 'pjuttar' inte efter dne tidsrymden.
Och jag som inte har alltid plats å låta den ligga ett år (elelr VILL ha det så) har ju testat lite vad och hur man kan använda 'färsk' gödsel - det går bra efter några månader faktiskt.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon