Full version: Kålrotssjukan
Mjärden
Det verkar som jag fått klumprotsjukan på mina vitkålsplantor. Det är en stor ojämn klump på roten, men ännu har inte plantorna börjat vissna. Men det är fortfarande bara de som jag planerade i en rad, där jag försökte med bosniska bönor i våras. Bönorna försvann spårlöst så jag planterade först ruccola och sen vitkålsplantor.

I huvudlandet drog jag upp en planta idag, men den var oskadad, förhoppningsvis är det bara i det lilla landet bredvid, som plantorna har drabbats , i en av klumparna fanns en vit larv, men inte i några andra.

De plantor jag dragit upp har jag slängt i skogen och inte i komposten för att förhindra vidare spridning till andra lotter.

Ps. Överskriften skall vara "klumprotsjukan", verkar inte gå att redigera en överskrift
masa
Klumprot är en besvärlig sjukdom som det är svårt att bli av med. Man kan hitta den i delar av trädgården där det aldrig har odlats kål, den sprids med skosulor och redskap.

Vi har haft klumprotssjukan i mer än 20 år, men vi odlar kålväxter med stor framgång. Med några års mellanrum testar jag om sjukdomen är kvar, och det är den.

Så här gör vi för att överlista sjukdomen: Direktså inga kålväxter, dra upp plantor i frisk jord, (köpejord). Vid plantering gräv en lite större grop än vad plantan egentligen behöver, strö lite vedaska på gropens väggar och fyll gropen med osmittad jord, (köpejord). Plantera kålplantan i den friska jorden. Har fungerat hos oss till 100%, jag rycker upp plantorna under hösten och kollar rötterna, men hittar inga angrepp. Men om jag planterar i jorden rakt av blir rötterna angripna med 95% sannolikhet. Rötterna på kålplantorna växer naturligtvis snart ut i den smittade jorden, men om huvudroten har skyddats i den friska jorden, så verkar det inte bli några angrepp.

Olika kålväxter är mer eller mindre mottagliga för klumprot, kålrötter, rovor och blomkål verkar vara minst motståndskraftiga.
Mjärden
Tack för bra information om klumprotsjukan. För min egen del kommer jag att odla kål i min gamla lott till kommande år och odla annat i den "nya"lotten. Funderar på att gräva upp jorden i det parti, som är smittat och föra bort till skogen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon