Lustigt, jag var idag på vippen att förtrolla mig i en jag med! Men jag lyckades låta bli denna gång. Nästa gång jag ser ett fint litet exemplar kommer jag kanske inte kunna avhålla mig. Det här är ett av de sköna, små trädbuskarna. Se
http://www.arborea.se/acepalm.htmNamnet Acer atropupureum används för flera rödlövade lönnar inom den kultiverade (förädlade, odlade) Acer palmatum-gruppen. Ett frö (i "näsan") från denna ger inte säkert samma avkomma. I denna grupp av ursprungligen japanska lönnar finns fantastiska träd som börjar i rött, blir opranga på våren, röda på sommaren, gula på hösten - eller tvärtom.
Acer Atropurpureummarna är härdiga till zon 2, andra säger 3. I Stockholm behöver den i princip en magnoliaplats alltså - vilket är lättare än för magnolia för de som kan något om den säger att den i första hand ska vindskyddas.

Inte helt fel bakom en tät gran alltså.
Vissa säger att det är vårfrosten som skadar dem, andra att de inte är gjorda för långvarig tjäle som vi kan ha i zon 3. Att skydda innan vintern med rejält lager löv i rotområdet är inte helt fel. Jag vet inte om man måste vårskugga den också - du kan väl kolla om den verkar knoppspricka för tidigt, då kan du lägga jutesäck över den.
Den kväxer långsamt men kan bli 4 meter hög och bredare än så.
Ja, den vill ha något sur jord (liksom de flesta, men inte alla lönnar), mullrik. Jag skulle blandat 30% normalköpejord och 70% rhoddisjord, men det är bara en gissning.
Hur känslig den är för stillastående vatten vet jag inte, men alla som ligger på gränsen av den zon man ska odla i brukar inte gilla att vatten står i backen länge på vårvintern. Ingen lerig eller sank placering alltså.
Här finns lite mer info.