magjoi
Hej
Jag hade tänkt plantera lite perenner nu på hösten men vet inte vilken jord jag skall använda. På min odlingslott har jag styv lerjord som jag håller på att förbättra med grus och organiskt material. Jag har även köpt ogödslad trädgårdsjord (hasselfors) på ett grustag. Denna jorden verkar vara väldränerad, innehåller iaf mycket sand. Har även tillgång till en trädgårdskompost som i mina nybörjarögon ser bra ut, tror dock att den kan innehålla en del fröogräs och jag vet inte vad de tidigare ägarna har använt för nåt växtmaterial till den.
Tänker jag rätt när med att plantera i helt ogödslad jord nu på hösten eller ska jag tillföra pk-gödsel, benmjöl eller nåt annat?

Sen en fråga till. Längs med diket runt lotten planterade jag en tvåårig sommarmix bestående av prästkragar,vallmo och en massa andra blommor som jag inte vet namnet på. Nu på hösten har jag tänkt att arrangera om odlinfsytan lite. Kan jag flytta på dessa växter?
Gunilla T
Du tänker alldeles rätt, växterna förbereder sig för vintervilan nu och skall inte sätta igång att växa så ingen gödsling. Gödslar gör man på våren när allt börjar växa.

Hösten är en bra tid att flytta växter.
magjoi
Va bra! Då ska jag både plantera och flytta på växter.
Tack för hjälpen Gunilla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon