Full version: Blbr i pallkrage
MisoPretty
Hej

Jag har tv 80x60 kragar p varandra p balkongen, med ett hemmabyggt underrede.

Jag skulle vilja plantera Amerikanska blbr i dom. Funkar det?
Mste jag isolera och med vad?
Kan jag ha flera buskar i samma pallkrage?
Funkar det att ha dom upphjda eller r det bttre att ha dom p en lg lastpall?

Jag bor i norra Stockholm och har sol eftermiddag/kvll.

Tacksam fr hjlp
Eva i Skne
Det viktigaste fr blbren r nog jorden. Den ska vara mager och "sur" - ogdslad torv eller rododendronjord passar.
Ngon isolering ska inte behvas och jag tror inte det spelar nn roll om dina pallkragar r upphjda eller inte.
Numera finns det sjlvfertila sorter, men det sgs att ven dom ger bttre skrd om man har tv olika sorter. Om du handlar p en riktig plantskola (inte vxtvaruhus typ Plantagen dr personalen oftast inte kan s mycket) s kan dom skert rekommendera vilken sort/sorter som r lmplig.
Blbrsbuskarna blir stora dr dom trivs s egentligen tycker jag bara du ska ha en i din pallkrage...

Lycka till!
addo
Sorterna varierar ganska ordentligt i storlek s det r nog passande att vlja bland dom mindre sorterna.
RibesRubusVitis
Jag skulle mjligen oroa mig lite ver vikten. Dubbla pallkragar fyllda med jord vger en hel del, srskilt efter regn. Balkongen br vara stabilt byggd...
Eva i Skne
CITAT (RibesRubusVitis @ 30-08-2016, 13:56) *
Jag skulle mjligen oroa mig lite ver vikten. Dubbla pallkragar fyllda med jord vger en hel del, srskilt efter regn. Balkongen br vara stabilt byggd...

Ja, vt jord blir tung, men det rr sig om halvpall-kragar, 60x80, s det r inte s jttemycket jord som ryms i dom.
Mony
Jag har massor av blbrsbuskar utomhus och skulle inte rekommendera ha dem i pallkrage.

1) De behver stor plats
2. Du mste ha mer n en planta s de kan pollinera sig
3) Tar lng tid fr plantan att ge riklig skrd

S mitt rd r att hitta ngot roligare/snabbare/mindre platskrvande att odla i din fina pallkrage smile.gif

(Besk en barrskog och fyll en pse med nerfallna barr. Str runt plantorna. Mumma fr trdgrdsblbr)
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon