CITAT (silos @ 27-08-2016, 15:38)

http://artikel.di.se/artiklar/2016/8/21/ty...-kris-och-krig/Hörde om detta på youtube också att myndigheter vill att folk har mat och vatten för 10 dagar och pengar.
Vad tror ni?
det var tyskland som gick ut med det att folk bör ha mat för 10 dagar hemma.
Behöver absolut inte bli krig för det utan det är en vettig åtgärd.
samma sak har diskuterats i Sverige då vi numera saknar reserver. Skulle något strula,t.ex drivmedelsbrist av någon anledning blir det svårt att hålla livsmedelsaffärernas lager fulla.
Själv har jag reserver på mat,fotogen (till lampor om strömmen sticker),vedspis med tillhörande förråd,vatten i egen brunn mm.
Jag klarar mig galant i alla fall 10 dagar.
T.ex under stormen Gudrun som drog fram här var många isolerade i skogen flera dagar,då utan ström och telefon. Har du inte någon plan för ett sådant scenario blir det problem.
Nu har vi Italien med en stor jordbävningskatastrof.det innebär att vägar o affärer försvunnit. de hus som klarat sig har då ett basförråd att dela med sig av.nu har Italien en bra beredskap för jordbävning så hjälpen kom direkt och deras organisation tycks vara jättebra.
Men det finns länder som har det sämre,USA klarade t.ex inte av när orkanen tog New Orleans,folk var strandsatta flera dagar utan förnödenheter.
Nej,något krig är troligvis inte i sikte. Närmaste problem är ju Ryssland med en oberäknerlig Putin men knappast att han skulle ge sig på NATO.