Full version: Blir det krig?!?
silos
http://artikel.di.se/artiklar/2016/8/21/ty...-kris-och-krig/

Hörde om detta på youtube också att myndigheter vill att folk har mat och vatten för 10 dagar och pengar.

Vad tror ni?
Huggorm
Ja, inte är Europa färdiga med sina krig, speciellt inte nu när det är så mycket spänningar inom EU. För många olika folkslag och viljor för att man skall kunna komma överens. Sedan får vi se när kriget kommer, det kan dröja ett bra tag.
malarmaster
CITAT (silos @ 27-08-2016, 15:38) *
http://artikel.di.se/artiklar/2016/8/21/ty...-kris-och-krig/

Hörde om detta på youtube också att myndigheter vill att folk har mat och vatten för 10 dagar och pengar.

Vad tror ni?

det var tyskland som gick ut med det att folk bör ha mat för 10 dagar hemma.
Behöver absolut inte bli krig för det utan det är en vettig åtgärd.
samma sak har diskuterats i Sverige då vi numera saknar reserver. Skulle något strula,t.ex drivmedelsbrist av någon anledning blir det svårt att hålla livsmedelsaffärernas lager fulla.
Själv har jag reserver på mat,fotogen (till lampor om strömmen sticker),vedspis med tillhörande förråd,vatten i egen brunn mm.
Jag klarar mig galant i alla fall 10 dagar.
T.ex under stormen Gudrun som drog fram här var många isolerade i skogen flera dagar,då utan ström och telefon. Har du inte någon plan för ett sådant scenario blir det problem.
Nu har vi Italien med en stor jordbävningskatastrof.det innebär att vägar o affärer försvunnit. de hus som klarat sig har då ett basförråd att dela med sig av.nu har Italien en bra beredskap för jordbävning så hjälpen kom direkt och deras organisation tycks vara jättebra.
Men det finns länder som har det sämre,USA klarade t.ex inte av när orkanen tog New Orleans,folk var strandsatta flera dagar utan förnödenheter.

Nej,något krig är troligvis inte i sikte. Närmaste problem är ju Ryssland med en oberäknerlig Putin men knappast att han skulle ge sig på NATO.

Tapio
Halaj!

Konstigt. Jag undrar lite hur de tyska myndigheterna tänker sig scenariot i händelse av krig.
Väller bombplanen in lär ju inte deras första prioritet vara att bomba Kaufland och Lidl.
Och förresten klarar en människa att vara utan mat i 10 dagar utan vidare.
Och två liter vatten?! Det är en vuxen persons dagsbehov av vatten! Det räcker ju ingenstans!
Vet inte hur det är i Tyskland, men här hemma är det meninglöst att bunkra vatten. Vatten finns överallt i Sverige.

Jag tror att det är långt viktigare att sträva mot att ens hem klarar sig utan el.
Fotogenkamin, spritkök, filtar, värmeljus, batterier till radio är bra grejer.

//T
Huggorm
CITAT (Tapio @ 27-08-2016, 19:53) *
Halaj!

Konstigt. Jag undrar lite hur de tyska myndigheterna tänker sig scenariot i händelse av krig.
Väller bombplanen in lär ju inte deras första prioritet vara att bomba Kaufland och Lidl.
Och förresten klarar en människa att vara utan mat i 10 dagar utan vidare.
Och två liter vatten?! Det är en vuxen persons dagsbehov av vatten! Det räcker ju ingenstans!
Vet inte hur det är i Tyskland, men här hemma är det meninglöst att bunkra vatten. Vatten finns överallt i Sverige.

Jag tror att det är långt viktigare att sträva mot att ens hem klarar sig utan el.
Fotogenkamin, spritkök, filtar, värmeljus, batterier till radio är bra grejer.

//T

Finns vatten överallt i Sverige? Jag tror det kan bli lite brist i närheten av miljonprogrammen och andra ställen där det bor många, tätt ihop i lägenheter. Sedan är det klart att vi som bor avsides klarar oss. Och matvarubutikerna lär inte kunna sälja något när kontakten med banken bryts och kreditkorten inte fungerar längre. Och om strömmen bryts blir frysdiskarna snabbt varma så mycket av maten förstörs snabbt. Å andra sidan kommer många butiker att bli plundrade redan inom några timmar.

Men visst, de grejerna du räknar upp är nog viktigast.
Elisabeth-Västkustkolonisten
I tyskland sa dom att man skall ha mat hemma för minst 10 dagar och 1 1/2 - 2 liter vatten pro person och dag.

visst är det bra att ha egen brunn men om elen är borta stannar ju pumpen också.

att ha lite förrådshålling är bra. När det var sånt snöoväder i Göteborg då var nästa dagen affären här nästan tomt.

Att vissa tidningar i Tyskland sen vinklade allt så att många undrade vad som är på gång är ensak men man behöver ju bara tänka på alla oväder som var där i år.
Alla stormar här osv

Elisabeth
malarmaster
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-08-2016, 21:13) *
I tyskland sa dom att man skall ha mat hemma för minst 10 dagar och 1 1/2 - 2 liter vatten pro person och dag.

visst är det bra att ha egen brunn men om elen är borta stannar ju pumpen också.

att ha lite förrådshålling är bra. När det var sånt snöoväder i Göteborg då var nästa dagen affären här nästan tomt.

Att vissa tidningar i Tyskland sen vinklade allt så att många undrade vad som är på gång är ensak men man behöver ju bara tänka på alla oväder som var där i år.
Alla stormar här osv

Elisabeth

man skall ha ett matförråd hemma,vare sig man bor i lägenhet eller på landet.
Städerna råkar troligtvis värre ut om det händer något,värme o el är väsentligt.
En mataffär har normalt lager för max två dagar,sedan töms hyllorna.Kyl o frys funkar inte utan el så de matvarorna blir snabbt kass.
Som huggorm skrev så lär vattenbrist bli det mest akuta,kommunala system kräver el för att funka och visserligen finns det beredskap men ändå.Det är ju inte bara dricksvatten,en toa är värdelös utan spolning.

Jag har egen brunn och den funkar oavsett,om ingen el så stannar pumpen men det finns hink o lina o vev på brunnen.Toa är heller inga problem,torrdass.
Jag har ju byggt min tillvaro på att vara självgående,jag behöver egentligen vare sig el eller kommunalt vatten.
Mat är ju värre i långa loppet men en kris som skulle vara mer än tio dagar skulle tyda på samhällskollaps och då kvittar det.Man får då ge sig ut o plundra... Ulf
Tapio
CITAT (Huggorm @ 27-08-2016, 20:26) *
Finns vatten överallt i Sverige? Jag tror det kan bli lite brist i närheten av miljonprogrammen och andra ställen där det bor många, tätt ihop i lägenheter.

Halaj!

Jag vill påstå att om du dimper ner i en godtycklig skog var som helst i Sverige kommer du att hitta vatten inom en radie på 1-2 km. Några tusen pers från miljonprogrammet lär inte klara att torrlägga en skogssjö eller en bäckfåra.

//T
Huggorm
CITAT (Tapio @ 28-08-2016, 12:23) *
Halaj!

Jag vill påstå att om du dimper ner i en godtycklig skog var som helst i Sverige kommer du att hitta vatten inom en radie på 1-2 km. Några tusen pers från miljonprogrammet lär inte klara att torrlägga en skogssjö eller en bäckfåra.

//T

Men går det vattnet att dricka? Klart man kan koka det först, men om det inte finns rinnande vatten längre, finns det då ström?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon