Jag har trädgård på baksidan där jag skulle vilja ha ett mindre träd som ger lite skugga. Sommartid är det väldigt varmt där men vintertid kommer aldrig solen dit eftersom det är norr. Innan har vi haft en lönn där som växte på ett berg och den var både dåligt klippt och drog iväg på höjden med kanske 5 meter på 1 år. Den gav skugga men var alldeles för stor för vår lilla tomt. Det kändes även inte säkert att låta den stå och bli jättestor på ett berg med väldigt lite jord runt rötterna, så vi sågade ner den så den inte skulle storma in i vårt hus.

Nu skulle jag vilja plantera ett nytt träd på gräsmattan som kan få bli vårt nya skuggträd. Gärna täta blad men framför allt tålig för beskärning. Jag är inte någon expert på att beskära men kan gärna försöka forma till ett träd så inte grenarna släpar i marken eller växer sig för yvigt, men då söker jag ett träd som inte blir helt knäckt för jag friserar den.

Önsketrädet skulle vara ett lagom stort träd med en parasolliknande krona när löven väl kommer. smile.gif Då kan man sitta där under eller mina hundar får lite skugga på sommaren.
Finns det något träd som tål att bli friserat så? Som går att forma så utan att må dåligt? Om inte, finns det små träd som passar bra i en mindre trädgård som inte blir för stora?

Tack på förhand!