Gunilla T
29-08-2016, 17:56
En tänkande människa reflekterar över tingens ordning
http://www.fria.nu/artikel/124247
Gossen Ruda
29-08-2016, 18:28
Jag tycker BS svamlar lite. EU var skapligt så länge det inbegrep västländer med ett någorlunda liknande system. Däremot kraschade det när östeuropa ville vara med, länder som vanskötts i många år med många problem. Man skulle inte utvidgat innan dessa ordnat till sig. Om 100 år eller så.
Mjärden
29-08-2016, 18:58
Det är tänkvärda ord, som BS skriver, men det finns en del hakar i hans resonemang. Han ger inga förslag på hur EU skall fungera för att lösa problemet, utesluta de fattiga östländerna eller stärka dem ekonomiskt ? Sanningen är väl att det inte finns någon patentlösning, mer överstatlighet vill vi väl knappast ha, mer av självbestämmande löser väl inte problemet när de inte klarade det utanför EU.
Sen förstår jag inte varför han ger sig på S, som Mp regerar ihop med. Han måste väl driva frågan bland sina egna i första hand och sen får de väl avgöra om de skall hoppa av eller fortsätta att lägga sig för sin (S)torebror.
Gunilla T
29-08-2016, 19:01
Bara som upplysning, länge sedan Birger Schlaug var medlem i Miljöpartiet.
*Stintan*
29-08-2016, 19:10
Såklart att BS är väldigt besviken på sitt parti som håller på och utplånar sig självt. Personligen har jag aldrig varit för EU. Tycker EU har förlamat ländernas handlingsfrihet, är alldeles för byråkratiskt och kostar för mycket. Precis som Ruda skriver så funkar det inte när länderna är så ojämlika.
Mjärden
29-08-2016, 23:45
Är inte BS miljöpartist, vad är han då och varför bryr han sig om partiet ?
Förresten är det så farligt med tiggare, de belastar det svenska samhället i mycket liten omfattning, då är det värre med alla invandrare från länder som inte är i krig och som kommer hit och utnyttjar den svenska välfärden.
Fast det var väl inte det BS avsåg utan att tiggarna är en indikator på att EU inte lyckats lösa fattigdomen i medlemsländerna - om det nu är deras uppgift att göra det.
Elisabeth-Västkustkolonisten
30-08-2016, 06:25
Jag tycker BS svamlar inte bara lite utan mycket. Han kanske vill göra uppmärksam på sig? Behöver lite pengar.....
Jag är för EU men det gick lite för fort med olika länder, man skulle då ställer högre krav. Klart att det också finns nackdelar med EU men det finns ju med varje regering. Tycker det är alldeles galet att länder som bidrar minst, får mest pengar.
Gunilla T
30-08-2016, 06:45
CITAT (Mjärden @ 30-08-2016, 00:45)

Är inte BS miljöpartist, vad är han då och varför bryr han sig om partiet ?
Förresten är det så farligt med tiggare, de belastar det svenska samhället i mycket liten omfattning, då är det värre med alla invandrare från länder som inte är i krig och som kommer hit och utnyttjar den svenska välfärden.
Fast det var väl inte det BS avsåg utan att tiggarna är en indikator på att EU inte lyckats lösa fattigdomen i medlemsländerna - om det nu är deras uppgift att göra det.
BS har nog väldigt lite gemensamt med dagens Miljöparti.
I ditt sista stycke så fångade du en del av andemeningen i artikeln fast inte som en kritik av EU i första hand utan av det som han kallar ekonomism.
Vad han är? En lysande skribent, en mindre bra talare men jag är nog alltför ödmjuk för att ge mig på att beskriva BS så det får han göra själv.
http://schlaug.blogspot.se/p/om-birger.html
Gunilla T
30-08-2016, 07:29
sparvuggla
30-08-2016, 08:27
Det var bra nyheter!
Gunilla T
30-08-2016, 08:58
Apropå pengar... (hur många tror att de pengar som lånas ut av bankerna är kundernas insatta medel?)
http://schlaug.blogspot.se/2011/04/sondags...grande-del.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.