Full version: Halvvissna tulpaner
HelenaH
Hej!
I höstas planterade jag tulpaner i krukor på vår lilla uteplats. De har kommit upp cirka 1-2 dm men nu börjar de se vissna ut! Varför?! sad.gif
Jag har vattnat lite försiktigt hela vintern för att jorden inte skulle torka ut. Har jag vattnat för lite? Uteplatsen ligger i söder, har vårsolen varit för stark? Skulle jag gett dem extra näring..?

Kan jag rädda mina fina(?) tulpaner? Finns det chans att de växer bättre nästa år eller ska jag kasta dem?
Eva i Norrköping
Undrar om inte risken är att du vattnat för mycket? Man behöver inte vattna tulpaner alls, såvitt jag vet. De kan ruttna då.
pepparmynta
Lökar vilar under vintern.
På hösten låter man bladen vissna ner totalt innan man tar bort dem, eftersom löken tar tillbaka näring ur dem.
Man kan med fördel mylla ner lite benmjöl runt löken vid plantering + efter att blomningen är över.
Man kan vattna löväxter under vår-sommar, även de behöver ju vatten, men de gillar inte att ha blöta fötter.

Kan mycket väl tänkas att de nu inte trivs riktigt på grund av vintervattning,
tyvärr
unsure.gif
HelenaH
Jag som trodde jag var snäll mot lökarna när de slapp stå i snustorr jord, så blev det visst helt fel... Jaja, jag får prova igen med nya lökar nästa år, UTAN något vintervatten och hoppas på bättre tur! rolleyes.gif
Tack för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon