Anne-Britt
31-08-2016, 17:08
Funderar på att göra om min odling helt för att minimera snigelförekomsten. Nu har jag gräs runt odlingsbäddar och pallkragar men det tänkte jag ta bort och lägga en markduk. Sedan bygga knähöga odlingslådor. Problemet är jorden. Jag har bra jord och vill använda den. Kan jag göra ngt för att döda alla snigelförekomster så jag kan återanvända jorden? Sterilisera i gryta över eld? Dränka jorden i nematoder nästa vår? Jag använder bokashi och kan väcka liv i steril jord (tror jag). Kom med förslag!
Gossen Ruda
31-08-2016, 21:06
Förmodligen inga problem för sniglar att krypa över det mesta för att nå dina odlingar. En vallgrav kanske. Jorden kanske kan värmebehandlas men jag tror inte det finns så mycket sniglar i en vanlig odling, de kommer utifrån.
Mjärden
31-08-2016, 22:50
Vad är bokashi ?
En grannlott grävde upp en "vallgrav" runt lotten ung 1 dm djup och lade kol i botten. Helt effektivt var det väl inte, men en del sniglar stannade utanför lotten. De han hade i lotten, tog han de flesta i ölfällor.
Jag kör uteslutande med klippmetoden och i år har det inte varit så många sniglar inne i själva odlingslotten, kanske ett 15-20l sammanlagt av mina ca 2000 sniglar för hela odlingsområdet.
Om man höstgräver lotten och vänder den på våren kommer inga snigelägg att klara sig, jag har inte fått upp ett enda ägg vid grävningarna, inte ens förra året.
I våras hittade jag dock ett 50-tal under en stenplatta alldeles bredvid min högbänk. Jag plockade upp och krossade så många ägg jag kunde, men några sniglar blev det ändå i första regnperioden. Så kolla upp på våren om det finns några gömställen, är det kan finnas ägg och oskadliggör dem.
Anne-Britt
01-09-2016, 12:10
Det är inte "bara" mördarsniglar utan även de små grå och de övervintrar väl i jorden. Jag tänkte ha en kant på lådorna som de inte kan komma över. Finns ju flera sätt att lösa det på men det är ju ointressant om det redan är sniglar i jorden. Höstgrävning tänkte jag försöka undvika eftersom det stör jordstrukturen.
Bokashi är en kompost man kan ha inne i köket. Den är baserad på enzymer och ger jorden ett vitalt tillskott av mikroorganismer.
Eftersom jag ska gå runt lådorna vill jag inte ha kol där och runtom hela området finns träd, häck mm så det går inte att gräva en vallgrav där.
Fler förslag?
Gossen Ruda
01-09-2016, 13:20
Det enklaste är väl i så fall att strö ut lite bekämpningsmedel mot sniglar. Det är ju inget gift utan ett närningsämne och födotillskott, järnfosfat, som bara sniglarna inte tål att äta.
Mjärden
01-09-2016, 13:38
Järnfosfat är OK, men absolut inte Stoppa Snigel baserat på chilikoncentrat, vilket är starkt astmaframkallande.
Jag googlade på snigelägg och då fanns det uppgifter om att de inte klarade vintern, men också motsatsen. En odlare hittade mängder av ägg under en presenning på våren och lade dem fuktigt och så småningom kläcktes de och bildade nya sniglar.
Jag fortsätter att hävda att snigeläggen klarar vintern och det motiverar mig att bekämpa sniglarna flitigt vid den här tiden för att ha igen det till nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.