AniaZ
[attachment=85826:image.jpeg]Hej!
Mina krukväxter har blivit angripna av något skadedjur. Det är små små svarta/svartbruna djur som sitter på bladens undersida. När de är många ser det nästan ut som jord. De verkar äta upp bladen som först blir fläckvis vitaktigta, sedan bruna och sedan blir det hål. Se gärna bifogad bild. Jag har behandlat alla växter först med grönsåpa, sedan med diverse insektssprayer- utan någon verkan!

Är det någon som vet vad det är för typ av skadedjur och hur jag bäst bekämpar det?
Har funderat på "giftpinnar", är det en bra ide? SNÄLLA HJÄLP!
Dayo
Vad är det för växter?

Svårt att säga baserat på bilderna.. Försök ta bättre bilder på asen.

På din beskrivning så skulle det kunna vara spinnkvalster. Har du kollar noggrannt efter något nät? Liknande spindelväv. Min Humulus lupulus (humle, numera nedhuggen) gick igenom de stadier du beskrev..

Om övriga blad blir ledsna, så kan det bero på "diverse" insektsspray. Om "pinnar" hjälper, vet du inte fören du vet vad det är för hyresgäster du blivit med.

Vissa säger att spinn + annat vidrigt kan motverkas med hjälp av natriumvätekarbonat (bikarbonat) eller bakpulver.

Om växterna är väldigt viktiga, tåliga och hanterbara, så försök att fysiskt avlägsna kräken genom att duscha plantan så hårt den tål i badkaret. Se till att de smittade plantorna inte står nära andra plantor, då vidret kan få för sig att flytta in i dessa också. Såpa och annan behandling behöver upprepas, detta bl.a för att den inte alltid tar äggen, utan bara en del vuxna individer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon