Full version: Vilka träd?
larso164
Hej, håller på att försöka skapa lite ordning på vår nya tomt (trädgård kan den inte kallas).

Rensar bort det mesta men sparar i all min okunnighet ek och rönn samt en vildapel och en björk. Tyvärr vet jag inte vad jag rensar bort, tacksam för hjälp. Infogar tre bilder och den första rensar jag bort, men de andra två spar jag. Tänker jag rätt?
Huggorm
Den första är asp, som är ett trevligt träd men inget man vill ha i en villaträdgård. Den andra är något planterat, kanske någon sorts plommon. Den tredje vet jag inte, men det är säkert något planterat.

Bra att du sparar ek och rönn, de är viktiga träd för skogens djur.
Gunilla T
Det tredje ser ut som någon form av Malus, prydnadsapel. Trevliga små träd som är rikblommande på våren och får vackra bär på sensommaren.
Stefan A
Jag tycker den tredje ser ut som oxbär.
Gunilla T
Ja, det kan vara oxbär, en bild på hela trädet/busken kan nog ge ett definitivt svar.
larso164
Tack för svar. Ja hade jag inte haft något annat än asp hade jag vart nöjd med den, men den är nästan lite ogräsaktig. De andra är något att spara på, så får jag se över tid vad de är för några.
eskil43
CITAT (Stefan A @ 05-09-2016, 08:30) *
Jag tycker den tredje ser ut som oxbär.

Brakved. Frangula alnus, växer vild upp till zon V-VI.

eskil43
Huggorm
CITAT (eskil43 @ 05-09-2016, 21:59) *
Brakved. Frangula alnus, växer vild upp till zon V-VI.

eskil43

Jo, jag funderade också på det men jag tycker den är lite okaraktäristisk.
Stefan A
Ta det lugnt då du rensar bort asp/poppel. Att ringbarka även de minsta skotten och låta dem självdö är mitt tips! Annars får du upp en massa trista rotskott som blir svåra att bli av med. Små träd dör ganska snart efter ringbarkning, stora träd kan behöva ett par år på sig men det är det värt.
larso164
CITAT (Stefan A @ 06-09-2016, 08:35) *
Ta det lugnt då du rensar bort asp/poppel. Att ringbarka även de minsta skotten och låta dem självdö är mitt tips! Annars får du upp en massa trista rotskott som blir svåra att bli av med. Små träd dör ganska snart efter ringbarkning, stora träd kan behöva ett par år på sig men det är det värt.

Bra tips! Jag klippte en massa i våras, men jag tror allt var tillbaka nu, så det där måste jag testa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon