Full version: Vilka trd?
larso164
Hej, hller p att frska skapa lite ordning p vr nya tomt (trdgrd kan den inte kallas).

Rensar bort det mesta men sparar i all min okunnighet ek och rnn samt en vildapel och en bjrk. Tyvrr vet jag inte vad jag rensar bort, tacksam fr hjlp. Infogar tre bilder och den frsta rensar jag bort, men de andra tv spar jag. Tnker jag rtt?
Huggorm
Den frsta r asp, som r ett trevligt trd men inget man vill ha i en villatrdgrd. Den andra r ngot planterat, kanske ngon sorts plommon. Den tredje vet jag inte, men det r skert ngot planterat.

Bra att du sparar ek och rnn, de r viktiga trd fr skogens djur.
Gunilla T
Det tredje ser ut som ngon form av Malus, prydnadsapel. Trevliga sm trd som r rikblommande p vren och fr vackra br p sensommaren.
Stefan A
Jag tycker den tredje ser ut som oxbr.
Gunilla T
Ja, det kan vara oxbr, en bild p hela trdet/busken kan nog ge ett definitivt svar.
larso164
Tack fr svar. Ja hade jag inte haft ngot annat n asp hade jag vart njd med den, men den r nstan lite ogrsaktig. De andra r ngot att spara p, s fr jag se ver tid vad de r fr ngra.
eskil43
CITAT (Stefan A @ 05-09-2016, 08:30) *
Jag tycker den tredje ser ut som oxbr.

Brakved. Frangula alnus, vxer vild upp till zon V-VI.

eskil43
Huggorm
CITAT (eskil43 @ 05-09-2016, 21:59) *
Brakved. Frangula alnus, vxer vild upp till zon V-VI.

eskil43

Jo, jag funderade ocks p det men jag tycker den r lite okaraktristisk.
Stefan A
Ta det lugnt d du rensar bort asp/poppel. Att ringbarka ven de minsta skotten och lta dem sjlvd r mitt tips! Annars fr du upp en massa trista rotskott som blir svra att bli av med. Sm trd dr ganska snart efter ringbarkning, stora trd kan behva ett par r p sig men det r det vrt.
larso164
CITAT (Stefan A @ 06-09-2016, 08:35) *
Ta det lugnt d du rensar bort asp/poppel. Att ringbarka ven de minsta skotten och lta dem sjlvd r mitt tips! Annars fr du upp en massa trista rotskott som blir svra att bli av med. Sm trd dr ganska snart efter ringbarkning, stora trd kan behva ett par r p sig men det r det vrt.

Bra tips! Jag klippte en massa i vras, men jag tror allt var tillbaka nu, s det dr mste jag testa.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon