Full version: Plantera om krusbär
Mjärden
För några år sedan gav jag en planta från min krusbärsbuske till en lottgranne. Hon planterade den i kanten på sin ena lott, men den har inte velat ta sig riktigt och därför ej givit någon skörd. (på min buske får jag rikligt med bär varje år) Det verkar som den inte riktigt trivs där den blivit planterad.
Jag träffade henne nyligen och jag föreslog att jag kunde flytta krusbärsbusken längst ner i hennes andra lott, som ligger på ett lägre plan och behåller fuktigheten lite bättre. Det var hon tacksam för, så jag lovade att göra det framöver.
Frågan är när det är den optimala tiden att plantera om en krusbärsbuske, nu i höst eller tidigt på våren.
Sen är det frågan om vad jag kan förstärka jorden runt busken med - hästgödsel eller kompostjord ?
Ett problem är att vattnet stängs av redan på måndag, så blir det inte innan dess, måste jag nog vänta tills det blivit lite mer fuktighet i marken. Nu eller senare i höst eller tom till våren ?
addo
Jag tror på våren, häst eller kompost spelar nog ingen roll, varför inte båda smile.gif Jag kan tänka mig att den inte kommer ge så bra skörd första sommaren.
Fröken Odört
Även om buskar och träd säljs på våren i plantskolorna är det faktiskt denna tid som är den optimala för plantering/omplantering. Så flytta du på hennes buske.
Huggorm
Flyttar man nu så har busken mer tid på sig att bilda rötter. Rotaktiviteten fortgår till det är ungefär +5 grader i jorden, det borde innebära en månad till i år samt att den kan börja direkt när temperaturen stiger i vår. Och nu är det så svalt att någon större vattning inte kommer behövas, löven kommer dessutom snart att fällas och då kommer det definitivt inte behövas något extra vatten.
Tapio
Halaj!

Kan det inte ha blivit fel i planteringen?
När en buske skall planteras rekommenderas att man gräver upp/luckrar jorden en meter i diameter runt och en halvmeter djupt. Rötterna har lätt att etablera sig i den luckra jorden, vid tillväxt.
Mor berättade om någon buske hon planterade i trädgården i det förra huset. Hon grävde bara en grop i samma storlek som krukan. Den busken ville aldrig ta sig riktigt. Visst, den dog ju inte, eller så, men det blev aldrig någon riktig ”sprutt” på den heller.

//T
Mjärden
Jag kommer faktiskt inte ihåg, då det är flera år sedan om det var jag eller lottägaren som planterade den.
Jo, jag har tänkt gräva ett rejält hål ung 1 i diameter, lägga dit kompostjord, urinvattna, men skippa hästgödseln.
Just nu har jag inte tid, då min egen lott har första prioritet, men snart framöver skall jag ta tag i det. Det krävs lite extra jobb, då kanten på lotten vuxit igen och en del torvor måste tas bort, lottägaren har inte hunnit vara så mycket där pga ett krävande jobb.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 09-09-2016, 20:25) *
Flyttar man nu så har busken mer tid på sig att bilda rötter. Rotaktiviteten fortgår till det är ungefär +5 grader i jorden, det borde innebära en månad till i år samt att den kan börja direkt när temperaturen stiger i vår. Och nu är det så svalt att någon större vattning inte kommer behövas, löven kommer dessutom snart att fällas och då kommer det definitivt inte behövas något extra vatten.

Tycker du att det är bättre att flytta buskar nu än när de är avlövade i oktober?
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 17-09-2016, 05:51) *
Tycker du att det är bättre att flytta buskar nu än när de är avlövade i oktober?
Det beror väl egentligen på var man bor. Så länge det är svalt kan man flytta med löven på och vattna noga efteråt, men skall det fortsätta vara så varmt som det varit i veckan är det bättre att vänta. Sedan beror det ju på hur mycket av rötterna man får med också, kan man bara få med lite så måste man nästan vänta.
Aqvakul
Tack för svar! biggrin.gif
Mjärden
Gjort i ordning platsen dit jag tänkt flytta krusbärsbusken, men efter att ha tittat lite mer noggrant på busken har jag blivit tveksam om det ens är lönt att plantera om den.
Det verkar inte vara mycket liv kvar i den, de kraftigare grenarna är döda och bara ett par små sticklingar finns det lite liv kvar i.
Skall föreslå lottinnehavaren att investera i en ny buske i stället, då det snart är rea på Plantagen. Var där och kollade och de större buskarna kostade 149:- och med 30 % rabatt blir det bara en hundring.
Funderar på att köpa en själv och plantera i min nya lott, i så fall med gula bär. Jag gillar krusbärssylt i filen tillsammans med cornflakes, dess sträva smak ger en bra brytning.
Mjärden
Var på Blomsterlandet och där hade de 50 % på uteväxter och jag köpte två st krusbärsbuskar á 99:-/2= 99 kr för båda.
Den med röda bär planterade jag i lottgrannens lott och hon blev väldigt glad att jag ordnat detta åt henne. Jag var också glad att jag lyckades få tag i krusbärsplanta till ett så billigt pris, då det inte varit roligt att plantera om den gamla och den sen inte hade tagit sig, hade känts som ogjort arbete.
För den andra plantan med gula bär har jag gjort i ordning en plats i min egen lott att plantera den på. Först grävt igenom och rensat ogräs och grästorvor och sen grävt ett djupt hål, som jag idag har fyllt igen med en blandning av kompostjord och hästgödsel + lite urinvatten. Skall slutplantera den på fredag och sen blir det att vänta och se om det blir fart på plantorna nästa år.
Mjärden
Planterat och klart, ser bra ut med lite högre kant runt om så att regnvattnet tas tillvara.
För att få svar på om jag gjorde rätt hos min lottgranne och skaffade en ny åt henne, så tog jag den torkade plantan, klippte av torra grenar och beskar de små grenarna med några gröna löv. Sen planterade jag den i en torvmur, där det vuxit en potatisplanta i år. Syftet är att jag skall se om det fanns något liv i plantan eller om den var lika död som den såg ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon