I en bukett jag fick i veckan fanns bl.a vackra ros-liknande blommor. Jag frågade hos floristen som sa att de heter Lisianthus
Vid sökning på nätet hittar jag inga svenska firmor som säljer frön till dem - går de inte att odla i svensk trädgård?
Är det någon som har erfarenhet av den och kanske även vet om den går att köpa som planta i Sverige?
vanjalarsa
09-09-2016, 22:01
Heter den också Eustoma? Det är Prärieklocka och finns som krukväxt ganska ofta. Den är inte vinterhärdig ute i Sverige. Mvh vanjalarsa
Ålgryte
09-09-2016, 22:31
Bilden jag får upp på Prärieklocka stämmer inte med den jag har av Lisianthus ... Lisianthus har långa smala hårda stjälkar med små blad. Blomman är betydligt mindre och mer sluten, som en ros. De kanske är kusiner el släkt på lite avstånd? Bilder lånade från nätet:
Åsa, mälardalen zon 2
10-09-2016, 19:51
Lisianthus och Eustoma är samma växt de har bara bytt vetenskapligt namn, de heter prärieklocka på svenska det finns många olika varianter både enkla och dubbla som ser ut som rosknoppar, de finns i flera färger.
vanjalarsa
11-09-2016, 22:18
Tack det var det jag trodde...... mvh vanjalarsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.