råse-marie
Skulle vilja fixa något litet ca 60-80 cm i diameter och inte något djupt.
Men det ska vara något med en pump så det blir lite porlande.
Är det någon som har konkret tips till mig vad jag kan använda och hur jag ska göra.
Jag blir jätte glad för alla tips rolleyes.gif
kerstin z5-6
Du kan gjuta ett eget -i banankartong tex eller / och med vidhängande vattenfall av rabarberblad i betong
pumpen ,en liten, behöver en nedgrävd vattenbehållare av ngt slag -sen är det bara att koppla slangar o köra på .Du får fylla vatten ofta dock smile.gif
Jag har växter i mitt tråg men det går lika bra att ha nedgrävt som mini damm
gamla barnbadkar är också bra formar smile.gif
cala98
Oj, va fint! Jag vill också ha! wub.gif
råse-marie
Tack Kerstin vilka tips... rolleyes.gif .
det var verkligen döläckert med rabarberbladen.
Vi får se vad jag kan åstakomma. smile.gif
Sollan
Kerstin, hur har du gjort rabarberbladen? De var så otroligt fina!!
/sollan
Annelie
Hej råse-marie,

Jag har ett litet dammprojekt på gång där jag använt en stor plastkruka som damm. Det finns massor av bra krukor/baljor att välja mellan ute i bygg- och trädgårdsaffärerna. Lämnar dessutom lite utrymme till slangar och en liten pump om man nu vill ha det i "dammen" smile.gif

kerstin z5-6
Rabarber i Betong smile.gif

Det är så enkelt så:)
Välj ett stort rabarberblad
Gör en kulle av sand -kullen höjd blir "rabarberfatets djup
Blanda finbetong från påse i hink med vatten -handskar rek ! en sån moj man kan sätta på en borrmaskin-liknar en stor visp smile.gif är bra, annars pinne ..
Konsistens kladdkaka , ej rinnande.
Lägg rabarberbladet upp o ner med baksidan av bladet uppåt på sandhögen
kladda på ett lager ca 4 cm tjockt
Klipp en bit hönsnät , mindre än bladets storlek tryck ner i geggan -armering
Kladda på lika mycket till
Lägg på en plastpåse o låt bränna i minst tre dagar -
Lägg bladet åt rätt håll pilla försiktigt bort alla växt delar eller låt solen torka det så går de att spola av sen
var försiktig med bladet i minst 1 vecka eller mer till det är hårt nog
Vill du att det ska hålla tätt , modell fågelbad måste du ta bort stjälkens fäste o kladda till ordentligt just där
Innan du börja smeta på betongen kan du pilla fast glaskulor i bladet -det ser kul ut på ytan
Lycka till K
Nutten
Hmm, kan tänka mig att blad från Gunnera hade gett fina små minidammar wink.gif smile.gif Måste verkligen göra sådant där någon gång, blir så himla fint.
Evin
Hej på er

Det finns ett set med "spann" som bilden ovan med pump och slangar och fontän som man gräver ner i marken för 750 kr på Coop Forum.
Funderar starkt på att inköpa en sådan till min blivande trädgård...
Ska bara hitta en bra plats till den...

/Eva
Lena L N
Min man skottade blötsnö och tog i lite för hårt. Sen dess har vi använt den stora "snöbaljan" till damm. Den passar perfekt. Vi har lagt en sten i mitten för fåglarna att sitta på och satt växter runtom.
uno
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-04-2004, 14:06)
Rabarber i Betong smile.gif

Det är så enkelt så:)
Välj ett stort rabarberblad
Gör en kulle av sand -kullen höjd blir "rabarberfatets djup
Blanda finbetong från påse i hink med vatten -handskar rek ! en sån moj man kan sätta på en borrmaskin-liknar en stor visp smile.gif är bra, annars pinne ..
Konsistens kladdkaka , ej rinnande.
Lägg rabarberbladet upp o ner med baksidan av bladet uppåt på sandhögen
kladda på ett lager ca 4 cm tjockt
Klipp en bit hönsnät , mindre än bladets storlek tryck ner i geggan -armering
Kladda på lika mycket till
Lägg på en plastpåse o låt bränna i minst tre dagar -
Lägg bladet åt rätt håll pilla försiktigt bort alla växt delar eller låt solen torka det så går de att spola av sen
var försiktig med bladet i minst 1 vecka eller mer till det är hårt nog
Vill du att det ska hålla tätt , modell fågelbad måste du ta bort stjälkens fäste o kladda till ordentligt just där
Innan du börja smeta på betongen kan du pilla fast glaskulor i bladet -det ser kul ut på ytan
Lycka till K

det finns medel, att blanda i betongen, som gör den vattentät.
MariaS
.
råse-marie
smile.gif smile.gif smile.gif Åh va häfftigt.....!
Jag får väl se om jag kan få till något i år eller om det blir först nästa år.
Betty
Köp en murarhink modell större eller någon annan balja av något slag och en liten dränkbar pump. Gräv ner hinken/baljan, fyll den med vatten och plantera lite växter omkring den, plugga i kontakten - så har du ett litet enkelt vattenblänk!
En ännu enklare variant, som jag såg i en tidning nyligen - Fyll en vanlig plåtspann med vatten, sänk ner en liten pump och plugga i kontakten, Göm sladden bakom någon växt. Detta arrangemang kan man ha stående på t. ex. uteplatsen - eller var det passar, hinken är ju lättflyttad! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon