Full version: Är Benjaminfikus...
Christoffer
Vill gärna köpa en Benjaminfikus för jag har alltid gillat
dem, men aldrig vågat köpa nån eftersom jag har hört
att de hela tiden tappar blad, droppar växtsaft och till
slut blir risiga.

Någon som instämmer eller tycker att den är lättskött?
Hur sköter man den?
belle
Neeh, hu då. Har haft flera stycken, men de är precis som du beskriver dem. Tappar blad (på vintern ialla fall), blir rätt risiga med tiden. Men det beror nog på att jag inte har brytt mig om dem som jag borde.....Kanske att du lyckas bättre smile.gif
messermark
Har aldrig heller vågat köpa men jag gillar dom skarpt jag med. Tycker de ser så risiga ut på vintern sad.gif Sen har jag nog fel grönfärg på mina fingrar för benjaminar....
wacko.gif
Sollan
Har en benjamin som hängt med i många år. Den betedde sig som beskrivet ovan, gulnade, tappade bladen och såg allmänt bedrövlig ut under vintern. Jag ställde den då på en hög pall vid sidan om fönstret och han klarar nu vintrarna mycket bättre. Står där grön och fin och tappar bara några blad. Jag antar att det beror på att han slipper stå ovanför elementet som gör att han klarar sig.
Så åker han på kollo under sommaren förstås....
/sollan
Betty
Jag adopterade min systers Benjaminfikus för en massa år sedan. Bild på fikusen.
Den står på golvet på en platta med hjul under.
Jag låter den få ha en liten viloperiod vintertid med sparsammare vattning. Större mängder bladfall beror på att man vattnat för mycket i förhållande till ljusmängden.
Att de skulle droppa växtsaft stämmer inte alls, det gör den bara om man t.ex. bryter av en kvist.
Jag tycker absolut att du sak köpa en benjaminfikus Christoffer, de är både trevliga och lättskötta! smile.gif
Blomstersmurfen
Mina benjaminfikusar fäller inga blad alls. De står riktigt svalt och ljust vintertid (dåliga fönster!).
Emser
Jag trodde att B.fikusen var bladfällande?! wacko.gif det man dock ska tänka på om man har små barn och djur är att den är giftig. Även om den inte ser så värstans aptitretande ut, men å andra sidan så gör ju inte metallstänger det på vintern heller, men det hindrar ju inte ungarna ifrån att slicka på dem!!!!! tongue.gif
Betty
Saxat från Giftinformationscentralen:
Fikus, Ficus-arter
Benjaminfikus, Fikon, Fönsterfikus, m fl.
Växten är ofarlig.

*Felix matte*
Benjaminfikus m.fl är inte giftiga
men den vita växtsaften kan irritera huden
och ge utslag och klåda.
Emser
Alltid lär man sig något!!!!! smile.gif
Fideli
Benjaminfikusen räknade jag nästan som "en ungkarlsblomma"= väldigt lättskött. Ja, vid närmare eftertanke vattnar jag den bara. Och den fäller inte mer blad än andra växter.
Du kan köpa en fikus med gott samvete. Inga problem med dom.
Huruvida de är giftiga eller ej; Det vet jag inte. Skulle inte tro det men jag vågar inte säga bestämt.
Christoffer
Då kommer jag nog att inhandla en sådan inom den närmsta tiden (just nu väntar dock tandläkarbesök sad.gif ). De har Benjaminfikus med ljusgröna blad vilket också ser snyggt ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon