Full version: Rönn dör i toppen
Niicke
Hej
Planterade en ullungrönn i början av juli i år. Står i halvskuggigt läge. Den har sett ut att trivas, men har nu liksom vissnat i toppen sista 2-3 decimetrarna. Ingen aning vad detta är, men verkar ju inte så lovande. Kan man göra något åt detta och vad kan det bero på?

mvh
Niicke
Huggorm
Förmodligen har den haft för lite vatten i sommarhettan. Toppen kanske dör men trädet skapar en ny topp så småningom.
Gunilla T
Huruvida nyplanterade växter trivs eller inte går aldrig att bedöma omgående utan det tar ett tag och nu har din vackra rönn visat att något är fel, den har börjat torka. Det är inte optimalt att plantera mitt i sommaren och gör man det måste man passa väldigt noga med bevattningen.

Lite småskvättande duger inte utan vattna rejält, kanske 30 - 40 l varje gång så att marken verkligen blir genomfuktad.
Niicke
Ok då har jag väl troligtvis vattnat för dåligt.

Planterade samtidigt en skogslönn royal red i samma läge ca 4 meter ifrån. Det har inte heller gått så bra. Den fick vita prickar på bladen och till viss del hål i bladen. Det gick ganska fort. Fick mig att fundera över om jag vattnat för mycket och det blivit ngn form av mögel för det, eller att det kanske var tvärtom, dvs för lite vatten.

Nu när rönnen senare torkat i toppen kan man möjligtvis konstatera att det vattnats för dåligt för båda träden. Det ska väl vara mer vatten än man tror. Annars vet jag inte vad som kan vara fel..
Blir att vattna på mer nu o se om det kan hjälpa.
gräverogräver
Hej.

Har oxå en Ullungsrönn Dodong satte den för två år sen, fått mycket vatten och skött den efter konstens alla regler, men den växer inte ett dugg, stått stilla sen vi satte den i gräsmatten, obs har ej gräs fram till stammen utan ren jord.

Vad kan detta bero på är det någon som har ett tips kanske eller tar det så lång tid innan den är etablerad?

Står soligt läge.

Suck roligt med växter men många spelar en massa spratt om ni förstår vad jag menar crazy.gif

Mvh Yvonne
Aqvakul
Jag satte min för två år sen och den har växt nästan en meter, men den verkar kräva mycket vatten...
gräverogräver
åååååååååå näe det kan du inte mena en hel meter nästan whistling.gif lyckost där..jaha får väl ge ännu mer vatten imorgon ska den få ca 30-40 liter av mig. Jag bor i zon 2-3 så den borde klara sig.

Mvh Yvonne rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon