Misterisse
14-09-2016, 14:43
Hej!
Jag har en monstera ståendes i en rätt hög och smal glaskruka, utan dränering. Det börjar bli riktigt längesedan jag vattande faktiskt, just för att det fortfarande är rätt blött i botten. Jag har hela tiden tänkt att fukten i botten kommer "klättra" uppåt och tillslut så blir det torrt även nertill, så att jag kan ge den nytt vatten.
Nu börjar det dock bli typ en månad sedan som jag vattnade sist, och det ser fortfarande ut som att det är blött i botten.. Så min fråga blir: har jag rätt i att vattnet "klättrar" uppåt i jorden, eller är det kanske så att det vattnet stannar där för att rötterna inte hittat dit än, och att resten av jorden är torr för att där har rötterna sugit upp allt?
Vattnet sugs upp i jorden av kapilärkraften, men hur långt beror på vilken jord. Har fukten inte stigit ännu så kommer det inte stiga i framtiden heller. Krukor utan hål i botten är riktigt dåliga just därför, jag skulle rekommendera att du byter kruka. Annars får du vattna små mängder ofta för att hålla en jämn fuktighet i hela krukan utan att det blir en vattenpöl i botten.
Aqvakul
14-09-2016, 16:51
Byt kruka!
Tecomanthe
29-01-2017, 12:50
Ett vanligt problem. Det är inte bra när det varken blit vattenomsättning eller syreomsättning. Ett bra kärl skall vara förhållandevis grunt och brett- då blir fuktigheten jämnare. Se på Bonsai odlingen- växter som överlever i generationer. Lika viktigt att ha ett helt genomsläppligt substrat, använd aldrig mer än hälften av vanlig jord- blanda den andra hälften med perlit-pimpsten-och barr, då de flesta tropiska föredrar en lätt surt substrat. Var försiktig med torv- när det åldras så krymper materialet det värsta som kan hända för rötterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.