flouee
Jag ska plantera en häck på ca 5 meter som insynsskydd mot en förskola. Förutsättningar:

- Zon 2
- Österläge, halvsol/skugga. Inte jätte ljust men inte heller mörkt.
- Vill ha den minst ca 2 meter hög, och hålla så "smal" som möjligt. Gärna runt 50-70 cm.
- Ej giftig!
- Hyfsat lättskött

Blev rekommenderad svartaronia eller bukettapel på plantskolan, vad säger expertisen här? Jag gillar aronia p.g.a. de ätliga bären som kan användas till saft, och de fina höstfärgerna. Bukettapeln verkar dock vara väldigt populär, men kanske gör den sig inte om man klipper den så smal som jag skulle föredra? Också ätliga bär, men inte lika goda, eller?

Några råd?
Huggorm
Som klippt skulle jag nog hellre välja aronia ja, även om bukettapel också är trevligt
Unni
Aronia. Finns massor runt barnens skola, de äter bären, ser ut som blåbär MEN fläckarna går att tvätta bort.=Glada barn och föräldrar :-)
Gossen Ruda
Flickar in en aroniafråga. jag har en buske jag tror är svart aronia. Jag tycker inte bären är något vidare, smakar inte illa men ingen höjdare, och fulla med kärnor. Är det aronia?
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 17-09-2016, 15:53) *
Flickar in en aroniafråga. jag har en buske jag tror är svart aronia. Jag tycker inte bären är något vidare, smakar inte illa men ingen höjdare, och fulla med kärnor. Är det aronia?
Låter som aronia. De smakar inte direkt smultron, om man säger så.
SannaLasso
CITAT (Gossen Ruda @ 17-09-2016, 15:53) *

Aroniabär har inga kärnor. De är sura inte goda att äta rakt av men jag gör sylt, gelé, saft och likör av mina.
Skalet är lite tjockt och strävt så sylten blir rätt grov, jag äter den oftast till müsli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon