Full version: Ätliga blåbär?
Lillen78
Hej! Jag är ny här. Jag har precis flyttat in i villa och inte fått någon info om följande bär. Är det amerikanska blåbär? Går de att äta?
Mjärden
Jag tycker inte det ser ut som blåbär, så avvakta med att äta dem tills du vet om det verkligen är amerikanska blåbär.
*Stintan*
Ja inte ser det ut som blåbär.
Gossen Ruda
2:an ser ut som krikon men kolla först.
Lillen78
Tack för svaren. Ska vara lite försiktig då.
Läste lite om krikon, men som jag förstod det är de stora som vindruvor, fast det finns kanske olika sorter? De på båda bilderna är samma storlek som stora blåbär man köper i affären. Buskarna är väl ca 2m höga. Ska dela på ett par och se hur de ser ut inuti. Finns det något annat jag bör titta på för att fastställa vad det är?
RibesRubusVitis
Det finns massor av olika sorter och storlekar. Om frukten innehåller en mandelformad kärna kan det mycket väl vara en Prunus (plommon, körsbär, persikor, mandlar etc.) och om det funnits taggar på busken kunde man även tänka sig slånbär.
Att smaka på ett bär torde vara ofarligt, om än inte så gott...
Lillen78
Tack! Jag prövade att smaka lite på två olika sorter. Det ena hade en jättestor kärna (kärnor?) i som gick nästan ända ut i kanten av bäret. Det var mest bara beskt och jag spottade ut det fortare än kvickt. Det andra hade faktiskt lite smak av blåbär, men var också ganska beskt, så spottade ut det med. Jag får plantera egna godare själv smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon