Full version: Sötpotatis
p55195
Lillflickan har planterat en sötpotatis. Den växer och slingrar sig. Om vi planterar ut den i sommar finns det någon chans att vi kan äta egenodlade sötpotatisar?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Kräver en enorm varm lång somamr - bäst är en mkt stoooor kruka i ett växthus,

Hälsar Ingrid
p55195
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 23-04-2004, 07:23)
Todeloo,

Kräver en enorm varm lång somamr - bäst är en mkt stoooor kruka i ett växthus,

Hälsar Ingrid

Tack för svaret biggrin.gif
Towanda
Hej!

Så här står det i ICA bokförlags "Sätt kärnor, frön och knölar":

"Sötpotatis är en slingrande, flerårig ört med vita eller rödaktiga blommor. Om plantan inte hittar något att ta tag i för att vindla sig uppåt, så kryper den utmed marken. De krypande skotten, som kan bli flera meter långa, får adventivrötter från vilka det växer ut rotknölar som är sötpotatisarna."

"Plantera sötpotatisen i en väldränerad djup kruka, så att halva knölen är ovan jord och halva under. Använd bra krukväxtjord som du blandat ut med lite extra torvmull (okalkad) och sand. Vattna regelbundet och rejält, men se till att jorden hinner torka upp mellan varven. Om du vill ha ett högt och slingrande växtsätt, kan du sätta ner en liten spaljé eller några höga blompinnar i krukan. Vill du att växten ska ha ett lägre buskigt växtsätt, klipper du varje nytt skott över andra eller tredje bladet så att plantan grenar sig."

Det låter som att man bara får nya sötpotatisar om man låter den krypa längs marken, så det lär väl vara mest praktiskt om man har den ute eller i växthus. Inne kanske det är lite jobbigt att ha flera meter långa skott längs golvet! =)

Nu blev jag ju jättesugen på att sätta sötpotatis! Måste gå och köpa en redan idag!

Mvh,
Lena
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

I england säjs 'starters' dv s rotadestartbitar av sötpotatis. Sätter man enköpt så ruttnar den efetr ett tag min erfarenhet.
Så jag tror på att den måste få producera'nya' först!

Hälsar Ingrid
Towanda
Nåja, nu har jag i alla fall köpt en, så jag testar och ser hur det går!

Mvh,
Lena
p55195
CITAT (Towanda @ 24-04-2004, 20:51)
Nåja, nu har jag i alla fall köpt en, så jag testar och ser hur det går!

Mvh,
Lena

Tack för svaret. Kan tala om att det tog ett tag innan det började hända något. När vi nästan hade gett upp hoppet började vi skymta små knoppar på potatisen, sen har den växt snabbt och är nu ca 1 meter hög så vi kanske måste ta och toppa den. rolleyes.gif
Towanda
Det tog ju inte så lång tid, började komma skott redan för någon vecka sedan! =)

Mvh,
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon