joli
Hej

Jag är så förtjust i frukter och fruktplantor att jag tänker tillämpa det i min undervisning.

Eleverna kommer att få läsa om frukten (vart den härstmammar ifrån och hur den planteras mm), måla av den, mäta, väga, smaka, beskriva fruktens karraktär och till slut plantera fröna.

De flesta av eleverna har invandrarbakgrund och känner inte till många fruktsorter. Jag och min kollega tänkte att detta tema skulle ge lite nyfikenhet och inspiration...och inte minst använda sig av skolämnena i ett roligare sammanhang.

Tror ni att det lyckas?

Om det är någon annan som har gjort något liknande så tar jag gärna emot tips och ideér!!

/Julia
vickeva
Jag har ingen erfarenhet av frukt i skolan, men jag tror säkert att det blir bra. Klart ungarna tycker att det kul att jobba med frukt. Hur gamla är barnen?
joli
Hej Viveka

Omkring 12 år. Några har gått om en klass.

/Joli
vickeva
Då kan man ju jobba med att tex försöka blanda till den exakta färgen som en frukt har, man kan försöka beskriva dofter och smaker... ja man kan göra massor.. blir riktigt sugen... (jobbar också med 12åringar...) Kanske tycker de att det är lite barnsligt, så man får nog försöka lägga det lite mer "avancerat". Det blir ju naturligt prat om fotosyntesen är det börja växa i krukorna.

Har du förresten frågat barn (eller vuxna...) någon gång, var alla kilona i ett träd kommer i från? Man kan få en hel del intressanta svar... även från vuxna (vattnet, jorden, näringen är väl de vanligaste - då kan man ju inte säga att de har begripit fotosyntesen...)
Hannele
Kanske rotfrukter också?

CITAT (joli @ 22-04-2004, 22:27)
De flesta av eleverna har invandrarbakgrund och känner inte till många fruktsorter.

Det tror jag inte...? Dom har säker mer frukter i sina hemländer än vi har här?
(Kanske vet de inte namnen på alla svenska frukter?)
Låt dom undervisa dej i stället! De får välja var sin frukt från hemlandet?
Cilla
Tror på idén helt klart. Att också få smaka och plantera kärnor är heller ingen dum ingrediens i undervisningen. De som minns frukter från sitt ursprungsland kan försöka se om de kan hitta dem här (åtminstone på burk) eller beskriva dem i bild och ord. De som vuxit upp här men har föräldrar som minns frukter kan få uppdraget att be föräldrarna beskriva.

Jag har kommit att tillhöra de här stofilerna som vill att mer naturkunskap och artkännedom ska in i skolan igen - till alla, och på roliga sätt.
joli
CITAT (Hannele @ 22-04-2004, 23:07)
Kanske rotfrukter också?

CITAT (joli @ 22-04-2004, 22:27)
De flesta av eleverna har invandrarbakgrund och känner inte till många fruktsorter.

Det tror jag inte...? Dom har säker mer frukter i sina hemländer än vi har här?
(Kanske vet de inte namnen på alla svenska frukter?)
Låt dom undervisa dej i stället! De får välja var sin frukt från hemlandet?

Hej!!

Vilken idé!!

Visst, det vore jättekul om de frågade hemma om vilka frukter deras föräldrar hade i sitt hemland ( de svenska eleverna kommer väl tillbaka med svaret: äpple och päron smile.gif ) och hur de användes samt vid vilka tillfällen ( I min kultur är det en tradition att äta granatäpple på nyårsafton)

Jag har frågat om de känner till några av de halvvanliga frukterna i Sverige men bara fått nekanden. Men du kanske har rätt, det är möjligt att de känner till frukten men under ett annat namn.

Det jag och min kollega mer hade i åtanke var att eleverna ska få testa på frukter som de kanske aldrig kommer att känna till annars, samt några få av de vanligare i marknaden. Vi vill liksom väcka deras nyfikenhet för saker som de tidigare inte vetat om.

Litteratur som vi hade tänkt att använda är " att sätta frön och kärnor" där det berättas om frukternas härkomst, hur fröna och kärnorna planteras och hur den kommande plantan ska skötas.

Det ska de sedan skriva mer kortfattat om och vid slutskedet av temat, redovisa om deras frukt inför klassen.

Fast jag blir ju väldigt sugen på dina tips... så jag tror att jag bakar in dem i det redan planerade. Sorgligt nog så var det tänkt att vara ett en-dags-projekt som följs upp efter 4-5 v. då det förhoppningsvis kommit upp ngt ur jorden.
Jag harr tyvärr bara två 3/4dagar med klassen. Det är så mycket mer jag skulle vilja göra.

/Joli
joli
CITAT (vickeva @ 22-04-2004, 22:45)
Då kan man ju jobba med att tex försöka blanda till den exakta färgen som en frukt har, man kan försöka beskriva dofter och smaker... ja man kan göra massor.. blir riktigt sugen... (jobbar också med 12åringar...) Kanske tycker de att det är lite barnsligt, så man får nog försöka lägga det lite mer "avancerat". Det blir ju naturligt prat om fotosyntesen är det börja växa i krukorna.

Har du förresten frågat barn (eller vuxna...) någon gång, var alla kilona i ett träd kommer i från? Man kan få en hel del intressanta svar... även från vuxna (vattnet, jorden, näringen är väl de vanligaste - då kan man ju inte säga att de har begripit fotosyntesen...)

Japp... det ska de göra!!!

Tanken är att de ska måla frukterna i akvarell...

Frukterna ska vid slutet av dagen skäras upp i bitar som gruppen bjuder på, så att alla ska få smaka och sedan berätta vad de tycker att det smakar som, om det är sött, surt mm om de har ätit frukten förr och om den är god.

Vi vill gärna få barnen att skriva och läsa så mycket som möjligt för det behöver de verkligen. Det är därför vi har inslag som att läsa om härkomst...mm.
Sedan får vi individualisera kraven efter förmåga. Det går inte att kräva lika mycket från en elev som har varit i Sverige i två år och med en elev som är född i Sverige. Det är en väldigt heterogen grupp.

Uschjamig... nu är det sent ochjag ser knappt vad jag skriver

/Julia
joli
Jag måste få tacka för alla tips...

Jag tar till mig och försöker anpassa dem till gruppen som ska ha temat.
rolleyes.gif rolleyes.gif

/Joli
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon