CITAT (Hannele @ 22-04-2004, 23:07)
Kanske
rotfrukter också?
CITAT (joli @ 22-04-2004, 22:27)
De flesta av eleverna har invandrarbakgrund och känner inte till många fruktsorter.
Det tror jag inte...? Dom har säker mer frukter i sina hemländer än vi har här?
(Kanske vet de inte namnen på alla
svenska frukter?)
Låt dom undervisa
dej i stället! De får välja var sin frukt från hemlandet?
Hej!!
Vilken idé!!
Visst, det vore jättekul om de frågade hemma om vilka frukter deras föräldrar hade i sitt hemland ( de svenska eleverna kommer väl tillbaka med svaret: äpple och päron

) och hur de användes samt vid vilka tillfällen ( I min kultur är det en tradition att äta granatäpple på nyårsafton)
Jag har frågat om de känner till några av de halvvanliga frukterna i Sverige men bara fått nekanden. Men du kanske har rätt, det är möjligt att de känner till frukten men under ett annat namn.
Det jag och min kollega mer hade i åtanke var att eleverna ska få testa på frukter som de kanske aldrig kommer att känna till annars, samt några få av de vanligare i marknaden. Vi vill liksom väcka deras nyfikenhet för saker som de tidigare inte vetat om.
Litteratur som vi hade tänkt att använda är " att sätta frön och kärnor" där det berättas om frukternas härkomst, hur fröna och kärnorna planteras och hur den kommande plantan ska skötas.
Det ska de sedan skriva mer kortfattat om och vid slutskedet av temat, redovisa om deras frukt inför klassen.
Fast jag blir ju väldigt sugen på dina tips... så jag tror att jag bakar in dem i det redan planerade. Sorgligt nog så var det tänkt att vara ett en-dags-projekt som följs upp efter 4-5 v. då det förhoppningsvis kommit upp ngt ur jorden.
Jag harr tyvärr bara två 3/4dagar med klassen. Det är så mycket mer jag skulle vilja göra.
/Joli