Hej SOm rubriken säger: Är det för sent att höstgödsla buskar i Stockholm nu? och med NU menar jag den 18/9 2016. Fortfarande grönt i naturen även om man börjar se en del fallna löv.
Ha en bra dag! /Fredric
Gunilla T
18-09-2016, 07:21
Jag har en stark känsla av att behovet av höstgödsling är mycket mera angeläget hos gödselproducenterna än hos våra trädgårdsväxter.
Skälet är att våra jordar sällan lider brist på varken fosfor eller kalium, det är kvävet som är begränsat. Kvävegödslar gör man på vår och försommar när växligheten sätter fart, aldrig på hösten när växterna går i vila och förbereder sig för vintern.
Kratta nedfallna löv under dina buskar så matar du det viktiga mikrolivet i jorden och dina buskar kommer att glädja dig till våren även utan höstgödsling.
fredsan
19-09-2016, 06:57
Hej, Gunilla och tack för svar!
CITAT (Gunilla T @ 18-09-2016, 08:21)
Kratta nedfallna löv under dina buskar så matar du det viktiga mikrolivet i jorden och dina buskar kommer att glädja dig till våren även utan höstgödsling.
Ok, så du menar att jag ska lägga löven ovanpå jorden som ett "Täcke" eller ska jag mylla ner dem i jorden? Ha en bra dag! /Fredric
Åsa, mälardalen zon 2
19-09-2016, 07:14
Har aldrig höstgödslat, helt onödigt, men ger stora pengar till trädgårdshandeln.
Regeln är att allt du forslar bort från trädgården (löv, gräsklipp, bortskurna växtdelar, skörd) måste du ersätta med gödning men låter man löv, gräsklipp mm. vara kvar så behöver man just inte lägga till speciellt mycket i trädgården. Man behöver inte gräva ner löven de förmultnar själva vill man skynda på förmultningen kan man köra över löven med gräsklipparen och finfördela dem.
fredsan
19-09-2016, 07:55
Stort tack! Vad ska jag göra med gödselbudgeten nu då?? ;-)
Aqvakul
19-09-2016, 08:58
CITAT (fredsan @ 19-09-2016, 08:55)
Stort tack! Vad ska jag göra med gödselbudgeten nu då?? ;-)
Köp lökar eller några trevliga buskar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.