Hej SOm rubriken sger: r det fr sent att hstgdsla buskar i Stockholm nu? och med NU menar jag den 18/9 2016. Fortfarande grnt i naturen ven om man brjar se en del fallna lv.
Ha en bra dag! /Fredric
Gunilla T
18-09-2016, 07:21
Jag har en stark knsla av att behovet av hstgdsling r mycket mera angelget hos gdselproducenterna n hos vra trdgrdsvxter.
Sklet r att vra jordar sllan lider brist p varken fosfor eller kalium, det r kvvet som r begrnsat. Kvvegdslar gr man p vr och frsommar nr vxligheten stter fart, aldrig p hsten nr vxterna gr i vila och frbereder sig fr vintern.
Kratta nedfallna lv under dina buskar s matar du det viktiga mikrolivet i jorden och dina buskar kommer att gldja dig till vren ven utan hstgdsling.
fredsan
19-09-2016, 06:57
Hej, Gunilla och tack fr svar!
CITAT (Gunilla T @ 18-09-2016, 08:21)
Kratta nedfallna lv under dina buskar s matar du det viktiga mikrolivet i jorden och dina buskar kommer att gldja dig till vren ven utan hstgdsling.
Ok, s du menar att jag ska lgga lven ovanp jorden som ett "Tcke" eller ska jag mylla ner dem i jorden? Ha en bra dag! /Fredric
sa, mlardalen zon 2
19-09-2016, 07:14
Har aldrig hstgdslat, helt ondigt, men ger stora pengar till trdgrdshandeln.
Regeln r att allt du forslar bort frn trdgrden (lv, grsklipp, bortskurna vxtdelar, skrd) mste du erstta med gdning men lter man lv, grsklipp mm. vara kvar s behver man just inte lgga till speciellt mycket i trdgrden. Man behver inte grva ner lven de frmultnar sjlva vill man skynda p frmultningen kan man kra ver lven med grsklipparen och finfrdela dem.
fredsan
19-09-2016, 07:55
Stort tack! Vad ska jag gra med gdselbudgeten nu d?? ;-)
Aqvakul
19-09-2016, 08:58
CITAT (fredsan @ 19-09-2016, 08:55)
Stort tack! Vad ska jag gra med gdselbudgeten nu d?? ;-)