fredsan
Hej
SOm rubriken sger: r det fr sent att hstgdsla buskar i Stockholm nu? och med NU menar jag den 18/9 2016. Fortfarande grnt i naturen ven om man brjar se en del fallna lv.

Ha en bra dag!
/Fredric
Gunilla T
Jag har en stark knsla av att behovet av hstgdsling r mycket mera angelget hos gdselproducenterna n hos vra trdgrdsvxter.

Sklet r att vra jordar sllan lider brist p varken fosfor eller kalium, det r kvvet som r begrnsat. Kvvegdslar gr man p vr och frsommar nr vxligheten stter fart, aldrig p hsten nr vxterna gr i vila och frbereder sig fr vintern.

Kratta nedfallna lv under dina buskar s matar du det viktiga mikrolivet i jorden och dina buskar kommer att gldja dig till vren ven utan hstgdsling.
fredsan
Hej, Gunilla och tack fr svar!

CITAT (Gunilla T @ 18-09-2016, 08:21) *
Kratta nedfallna lv under dina buskar s matar du det viktiga mikrolivet i jorden och dina buskar kommer att gldja dig till vren ven utan hstgdsling.

Ok, s du menar att jag ska lgga lven ovanp jorden som ett "Tcke" eller ska jag mylla ner dem i jorden?
Ha en bra dag!
/Fredric
sa, mlardalen zon 2
Har aldrig hstgdslat, helt ondigt, men ger stora pengar till trdgrdshandeln.

Regeln r att allt du forslar bort frn trdgrden (lv, grsklipp, bortskurna vxtdelar, skrd) mste du erstta med gdning men lter man lv, grsklipp mm. vara kvar s behver man just inte lgga till speciellt mycket i trdgrden. Man behver inte grva ner lven de frmultnar sjlva vill man skynda p frmultningen kan man kra ver lven med grsklipparen och finfrdela dem.
fredsan
Stort tack!
Vad ska jag gra med gdselbudgeten nu d?? ;-)
Aqvakul
CITAT (fredsan @ 19-09-2016, 08:55) *
Stort tack!
Vad ska jag gra med gdselbudgeten nu d?? ;-)

Kp lkar eller ngra trevliga buskar...
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon